اقتصادیعمومیگزارشگر کسب و کار

چگونه باتری موتور سیکلت را شارژ کنیم؟

خوابیدن باتری موتورسیکلت چیست؟

 

خرید باتری موتور در واقع خوابیدن باتری به وضعیتی گفته می‌شود که شارژ باتری تخلیه شده و باتری از کار افتاده و موتورسیکلت خاموش می‌شود. هنگامی که باتری موتورسیکلت اتصالات ترمینال نامناسب داشته باشد به این معنا است که باتری اتصال ضعیفی دارد و در نتیجه شارژ کردن باتری با مشکلاتی مواجه خواهد شد. اتصالات ضعیف در واقع باعث کم شدن شارژ باتری یا به اصطلاح خالی شدن باتری و در نهایت خراب شدن باتری می‌شود.

استاتور مسئول شارژ کردن باتری در زمان روشن بودن موتورسیکلت می‌باشد و در هنگام خراب شدن استاتور موتورسیکلت خاموش می‌شود و شارژ باتری به سرعت خالی می‌گردد. دلایل بسیاری برای خالی شدن باتری وجود دارد که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم.

 علت خوابیدن یا خالی شدن باتری موتورسیکلت چیست؟

 

علت‌های متعددی وجود دارد که باعث خالی شدن یا خوابیدن باتری موتورسیکلت می‌شود. در صورتی که چراغ‌های موتورسیکلت روشن بماند موجب خالی شدن باتری می‌گردد. اگر باتری موتورسیکلت شما قدیمی و فرسوده است در واقع آن نمی‌تواند ولتاژ را در خود نگه دارد و به همین علت در مدت زمان کمتری باتری خالی می‌شود. البته به اتصالات باتری نیز باید دقت کنید، مانند فرسوده شدن سر باطری که باعث می‌شود باتری ولتاژ را به راحتی به سایر قطعات موتور منتقل نگرداند.

باید به سیستم‌های برق موتورسیکلت و سیستم شارژ باتری موتورسیکلت نیز توجه داشته باشید. در صورتی که در اتصال سیستم برق موتورسیکلت مشکلی به وجود بیاید به اصطلاح برق دزدی پیش می‌آید. همچنین در صورت روشن بودن موتورسیکلت اگر ایرادی در سیستم شارژ باطری موتورسیکلت وجود داشته باشد تخلیه باتری اتفاق می‌افتد.

از عوامل دیگر می‌توان دمای هوا را نام برد. اگر موتور را در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار دهید ممکن است به باتری آسیب رسانده و باعث خالی شدن باتری شود.

 جلوگیری از خوابیدن باتری موتورسیکلت

باتری نیز همانند سایر قطعات و اجزای موتور نیاز به تعمیر و نگهداری دارد و در صورتی که به آن توجه نشود باتری از کار می‌افتد. همانطور که می‌دانید هوای سرد زمستانی اثرات زیان باری را روی باتری‌ها دارد و باعث می‌شود واکنش‌های شیمیایی در آنها به کندی پیش برود و در بدترین وضعیت نمی‌تواند انرژی کافی را برای روشن کردن موتور تامین نماید. در ادامه مطلب توصیه‌‌هایی را خواهیم کرد که با رعایت آنها می‌توانید از خوابیدن یا خالی شدن باتری موتورسیکلت خود جلوگیری کنید.

در صورتی که سفرهای کوتاه و زیادی را طی می‌نمایید، به اصطلاح از باتری کار می‌کشید، موتور و دینام نمی‌توانند فرصت کافی برای دوباره شارژ کردن باتری و بازگرداندن آن به وضعیت قبلی پیدا کنند. بنابراین بهتر است در مسافت‌های طولانی به موتور اجازه بدهید خود را شارژ نماید. روشن ماندن چراغ‌ها یکی از تهدیدهای بزرگ برای باتری است، بنابراین از خاموش شدن آنها مطمئن شوید. همچنین هر چند وقت یکبار بهتر است موتور را به یک تعمیرکار نشان بدهید تا آن را خوب بررسی نماید.

سیستم‌های متصل به باتری را چک کنید و از یک تعمیرکار بخواهید دینام، استارت و سایر قسمت‌هایی که به باتری مربوط می‌باشند را چک کند. زیرا در صورتی که این قسمت‌ها کار خود را به درستی انجام ندهند ممکن است باتری را بیش از حد یا کمتر و یا اصلاً شارژ نکنند. همانطور که می‌دانید تمام قطعاتی که به باتری مرتبط می‌باشند بر طول عمر باتری اثر می‌گذارند.

 چگونه باتری موتورسیکلت را شارژ کنیم؟

ابتدا باید باتری را از موتورسیکلت جدا کنید که برای خارج کردن آن باید سری دو قطب را جدا کرده و آن را در یک مکان دیگر قرار دهید. در هنگام این جداسازی باید ابتدا قطب سیاه یا منفی و سپس قطب مثبت را جدا کنید و بدین صورت از جرقه زدن قطب مثبت پیشگیری کنید.

باتری موتورسیکلت دارای یک ورودی و یک خروجی انرژی می‌باشد و با استفاده از آنها جریان برق به موتورسیکلت راه می‌یابد. این دو ورودی و خروجی می‌توانند جریان را به باتری نیز منتقل کنند تا آن را شارژ نمایند که این کار با داشتن یک شارژر هوشمند به راحتی قابل انجام است. در واقع با متصل کردن شارژر هوشمند به باتری و زدن آن به دوشاخه برق شروع به شارژ کردن می‌کند.

باتری را می‌توان جزو اجزای بسیار مهم موتور دانست که باید از آن مراقبت شود. با در نظر گرفتن این موضوع روزی ۳۰ دقیقه حداقل از موتور استفاده کنید تا باتری نخوابد. همچنین فراموش نکنید که داشتن یک شارژر هوشمند می‌تواند به سلامت باتری شما کمک کند

 

 

دکمه بازگشت به بالا