اقتصادی

انتقاد از آفت مقاله‌نویسی در کشور/دولت سیزدهم به دنبال استفاده حداکثری فضای ارتباطات است

وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات با انتقاد از عدم ارتباط ماده مرکزی با دانشگاه، صنعت و مدیریت، به اهداف این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: تمام نقاط کشور

به گزارش گزارشگر یک، در مراسم سالانه روز پژوهش امروز در دانشگاه علم و صنعت، دکتر عیسی زارع پور از حضار پرسید چرا وضعیت ما اینگونه است، چرا این همه پژوهش هنوز مشکل دارد؟ آیا مشکلات زیادی برای کشور وجود دارد؟”

وزیر اطلاعات و ارتباطات گلایه های اصلی را به عنوان یک ماده کلیدی برشمرد و گفت: خیلی ها گفته اند که دانشگاه ها کاری به صنعت و دستگاه های اجرایی ندارند. رنج این است که دانشگاه تبدیل به دانشگاهی نشده است که مشکلات کشور را حل کند، همان اپیدمی، رنج اصلی که من می گویم شوالیه محوری، در واحد تحقیقات موسسه وابسته رخنه کرده است.

وی ادامه داد: در دستاوردهای دانشگاه اشاره می کنم که دانشگاه برخی از مسائل مهم ملی را کاهش داده است.

زارع پور توضیح داد که روحیه شوالیه ها به سایر ادارات نیز سرایت کرد. ما یک آزمایشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات داریم و به جای حل مشکل در وزارت ارتباطات، می بینیم که محققان نگران مقالات هستند. وضعیت آنها چگونه خواهد بود؟ این یک آسیب بسیار جدی است که نیاز به کار خاصی دارد.

وی در خصوص راه حل این مشکل گفت: به نظر من باید رابطه ساختاری بین ساختار اجرایی و صنعت و دانشگاه شکل بگیرد. وگرنه کار خودشان را می کنند. من معتقدم پژوهشکده ها، دانشگاه ها و جوامع نخبگان ما باید موتور محرکه حل مشکلات ملی باشند.

زارع پور در خصوص اقدامات خود در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: به منظور رفع چالش های زیرساختی سازمان های درون آزمایشگاهی، رضوی زادگان، مدیر آزمایشگاه ارتباطات، به عنوان مدیر غیر اجرایی شرکت ارتباطات زیرساخت منصوب شد.

وی تاکید کرد: آزمایشگاه‌های فقط پژوهشی ارزش و نزدیکی به تحقیق دارند. اما به عنوان یک مدیر اجرایی، به آزمایشگاهی نیاز دارم که بتواند به من ایده بدهد و مشکلات را حل کند. مؤسسه باید دیده‌بان باشد، به‌ویژه در حوزه در حال تغییر ما، و بدون نگهبان 24 ساعته، ما عقب مانده‌ایم و نمی‌توانیم حوزه خود را مدیریت کنیم.

وزیر ارتباطات و اطلاع رسانی با ابراز خرسندی از تعویق صنعت و دانشگاه گفت: این موضوع باید جدی گرفته شود و اساتید دانشگاه با حضور در پژوهشگاه صنعت-دانشگاه-پژوهش از نزدیک مسائل و مشکلات روز را بررسی کنند. تا زمانی که کسی درگیر یک مشکل مدیریتی نشود، به اصل مشکل پی نخواهد برد. بسته بندی کپی از راه دور مشکل را حل نمی کند.

وی گفت: مطالعه کشور گرهی است که تولید ثروت و فناوری و اشتغال ایجاد می کند و برای رفع نیازهای کشور تلاش می کند و این امکان پذیر است.

عیسی پور با انتقاد از اجبار همه صنوف و گروه ها به مقاله نویسی و پرهیز از محدودیت برای اساتید دانشگاه، گفت: ممکن است یک نفر معلم خوبی باشد اما نباید همه را مجبور به مقاله نویسی کرد.

وزیر ارتباطات و اطلاعات گفت: در صنعت فضایی فضای زیادی برای رشد وجود دارد و در آینده شاهد اتفاقات بسیار خوبی خواهیم بود.

وی با اشاره به اقداماتی که در حوزه مخابرات انجام می شود، گفت: به دنبال این هستیم که در داخل کشور بیشترین بهره را از این ابزار ببریم. در حال حاضر فناوری ارتباطات در زندگی هر انسانی رسوخ می کند و حکمرانی در این فضا صورت می گیرد.

عیسی پور رویکرد دولت سیزدهم را استفاده حداکثری از این فضا می داند و می گوید: ما به هیچ وجه به دنبال محدودیت، مسدودسازی و عدم تحمل نیستیم و معتقدیم تنها راه نجات کشور استفاده از ارتباطات و فناوری اطلاعات است. این می تواند هر بخش از کشور را تغییر دهد.”

او گفت: “ما پتانسیل زیادی داریم. جوانه های ما سر و گردن کمی بزرگتر از جوانه های کشورهای دیگر دارند.”

وزیر اطلاعات و ارتباطات راهبرد اصلی این وزارتخانه را تشریح کرد و گفت: راهبرد اصلی ما اجرای شبکه ملی اطلاعات با دو بال اصلی است. Wings شبکه های فیبر نوری پرسرعت کشور هستند. در این بخش برای بومی سازی به دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان کمک می کنیم.

وی گفت: اتفاقات خوب در سال های اخیر با وجود تحریم ها و تحریم ها به فرصت تبدیل شده است. با این حال، ما هنوز در بسیاری از مناطق شبکه به محلی سازی نیاز داریم.

عیسی پور; وی با بیان اینکه تالار دوم محور عبادت است، گفت: در سه حوزه با محوریت قدرت خداوند خدمات مختلفی به مردم ارائه خواهم کرد. یکی حوزه خدمات دولت الکترونیک است و شاهد تحقق پنجره خدمات ملی دولت الکترونیک خواهیم بود که در آن تمامی خدماتی که تاکنون الکترونیکی بوده است با احراز هویت واحد در اختیار مردم قرار می گیرد. دومین بخش خدمات عمومی کشور با خدمات دولتی ادغام شده است. برای مثال، اگر می‌خواهید سوار تاکسی شوید یا بخرید یا بفروشید، قبل از استفاده از آن‌ها، باید این خدمات نیز تایید شده باشند.

وی همچنین به حوزه سوم خدمات پایه شبکه مانند موتورهای جستجو، پیام رسان و شبکه های اجتماعی اشاره کرد و تصریح کرد: همه این خدمات در قالب ارائه دهندگان خدمات مانند شرکت های مخابراتی داخلی و شرکت های مخابراتی ارائه می شود.

وزیر ارتباطات و اطلاعات امنیت را پاشنه آشیل همه این بحث ها دانسته و ما در کره در این زمینه توانمندی های بسیار خوبی داریم. در هر سه حوزه، دانشگاه ها می توانند نقش اساسی داشته باشند.

عیسی پور در پایان گفت: هر دانشجویی که در رشته ICT تحصیل می کند باید بتواند یکی از مشکلات این رشته را حل کند. ما می خواهیم این تعاملات با سایر دانشگاه ها و دانشگاه های علم و صنعت با توجه به سابقه آنها اتفاق بیفتد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا