اقتصادی

رصدخانه‌های کشور شبکه‌سازی می‎‌شوند/مشارکت ایران در طرح پایش پسماندهای فضایی سازمان اپسکو

رئیس گروه نجومی آژانس فضایی ایران از ایجاد شبکه برای رصدخانه ملی و استخدام رصدخانه فعال از این گزارشگر یک داد و گفت: ارائه شده است

در مصاحبه با کوروش رکنی ، گزارشگر یک بخش نجوم و اکتشافات فضایی سازمان فضایی دو بخش را شامل می شود: رصدخانه و ردیابی زباله های فضایی. در بخش رصدخانه خدمات ویژه و آموزشی در زمینه های مرتبط در قالب رصدخانه “خیام” به دانشجویان ارائه می شود.

“بازدید از رصدخانه برای عموم مردم است و رصدخانه همچنین با اجرای پیشنهاد دانشجویی همکاری می کند تا اطمینان حاصل شود که داده های علمی لازم برای ستارگان و اجسام آسمانی دریافت و به آنها ارائه می شود.” عرشه مشاهده مجهز به تلسکوپ خورشیدی بوده و می تواند داده های خورشید را در اختیار محققان قرار دهد.

به گفته یک محقق اخترشناس ، تصاویر روزانه خورشید در طی دو سال گذشته در طاق رصدخانه نگهداری می شود و در صورت لزوم در اختیار محققان میدانی برای استفاده در پروژه های تحقیقاتی قرار می گیرد.

رئیس گروه نجوم آژانس فضایی ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو موضوع مهم با دستور کار این گروه وجود دارد. یکی از این اقدامات شروع به کار بخش آموزش نجوم در جایی است که ما شروع به کار خواهیم کرد. در چهارچوب این پروژه ، یک سری زیرساختهای آموزشی در سنین مختلف به صورت رایگان از طریق وب سایت آژانس فضایی ایران فراهم می شود.

اتلاف فضای

رئیس آژانس فضایی ایران از گروه نجوم ، که نشان داد ایران عضو گروه EPSCO (آژانس همکاری بین المللی فضایی آسیا و اقیانوسیه) است ، گفت: این سازمان هشت عضو از ایران ، ایران ، پاکستان و پرو دارد. “مغولستان” و “چین” پروژه های مختلفی را در زمینه آموزش فضایی تعریف و اجرا می کنند و دولت را در فضا توانمند می کنند.

“یکی از پروژه های تعریف شده در چارچوب این همکاری” ردیابی زباله های فضایی “است ، که در آن بقایای ماهواره ای و فضا به طور مداوم مورد بررسی قرار می گیرند و لیستی از تغییرات مداری در جای خود قرار دارد. .

کارمندان دولت با اشاره به داده های به دست آمده از شبکه ، توضیح دادند: داده های به دست آمده از پروژه ردیابی زباله در Epsco ذخیره می شوند و در دسترس کشورهای عضو است. این بدان معناست که این داده ها طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی را برای کشور دارند ، بنابراین به کمک این سیستم ها ، مدارها هنگام راه اندازی ماهواره کنترل می شوند.

رکنی گفت: “هنگامی که ایستگاه فضایی Tiangong در چین به مدار بازگشت و شروع به سوزاندن در جو کرد ، این شبکه مسیر بازگشت Nyangong را زیر نظر داشت و تأیید کرد که در برخی از کشورها برخورد نمی کند.” این پروژه یکی از برنامه هایی بود که کشورهای عضو از جمله ایران به آن کمک کردند و ما مدار و نظارت را کنترل کردیم.

ایستگاه صاحب شبکه است

رکنی شبکه سازی بین رصدخانه های ملی را از دیگر فعالیت های این گروه دانست و ادامه داد: “این شبکه باعث افزایش تعداد ایستگاه ها می شود و ما دسترسی محققان و اخترشناسان دسترسی به تجهیزات مشاهده در ایالات متحده را آسان تر خواهیم کرد.”

همانطور که رئیس گروه نجوم آژانس فضایی تأکید می کند که این برنامه در مرحله استخدام قرار دارد ، در مرحله بعدی یک درگاه ایجاد می شود تا علاقه مندان به اخترشناسی بتوانند داده های نجومی را از رصدخانه دریافت کنند.

به گفته وی ، هشت سرویس عمومی و حرفه ای از طریق شبکه رصد در چارچوب این برنامه در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

رکنی خاطرنشان کرد: افراد علاقمند به بازدید از عرشه مشاهده ، دریافت داده و استفاده از ابزارهای مشاهده می توانند از طریق درگاه شبکه عرشه مشاهده ، درخواستهایی را به عرشه مشاهده ارائه دهند.

وی گفت این اقدام تازه آغاز شده است. در حال حاضر ، ما در حال حاضر بیش از 50 ایستگاه فعال و غیرفعال در سراسر کشور داریم که از این تعداد حدود 10 فعال هستند و 6 نفر از آنها مجدداً تماس برقرار کرده اند ، اگرچه شبکه آزمایشی این عضو انتخاب شده بود ، و افراد علاقمند شما می توانید عضو شبکه رصدخانه باشید.

رکنی گفت:

وی با اشاره به اینکه اشتراک داده مشاهده ای یکی دیگر از سرویس های شبکه مشاهده ای است ، گفت: داده های زیادی در رصدخانه ها وجود دارد ، ما داده ها را معرفی کردیم و محققان می توانند درخواست استفاده از این داده ها یا دریافت داده های جدید را بدهند.

رئیس گروه نجوم سازمان فضایی در تلاش است تا از منظر زیر این شبکه را به شبکه بین المللی متصل کند. به این ترتیب ، ما می توانیم ضمن ایجاد هم افزایی بیشتر ، به ستاره شناسان در سراسر جهان خدمت کنیم.

وی ادامه داد: در یک پروژه نجومی مانند Fallow Up ، اشیایی که مشاهده می کنید فقط در شب قابل مشاهده هستند ، بنابراین ممکن است شما نیاز داشته باشید تا زمانی که وارد کشور شوید ، ایستگاه های مختلفی را از کشورهای مختلف جهان متصل کنید ، اما شب شروع می شود و مشاهده آغاز می شود. در پایان ، سایر ایستگاه های موجود در قسمت شب کره زمین به مشاهده اشیاء ادامه می دهند ، بنابراین اتصال به یک شبکه بین المللی هم افزایی را افزایش می دهد.

به گفته وی ، اتصال ایستگاه ها به یکدیگر Fallow UP نام دارد.

ركنی اضافه كرد: “ایران كشور پهناوری است ، بنابراین می توانید داده ها را با دیگر ایستگاه ها به اشتراک بگذارید و از تجهیزات مشاهده در پروژه Fallow up استفاده كنید.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا