سلامت و دانشگزارشگر کسب و کار

روش باراکا برای لاغری

آیا شکلات برای سلامتی مفید است؟

وقتی تصمیم به کم کردن وزن می گیرید، شاید شکلات اولین خوراکی باشد که به فکر کنار گذاشتن آن می افتید. اما باید بدانید که کاکائو تلخ برای لاغری مفید است. شکلات تلخ دارای بیش از 70 درصد کاکائو است که می تواند به کاهش وزن کمک کند . اما شکلات هایی که کمتر از 70 درصد کاکائو در آن ها به کار رفته است دارای شکر، چربی و افزودنی های غیر سالم دیگر بیشتری هستند که مصرف آن ها می تواند موجب اختلال در روند کاهش وزن شوند.

تحقیقات بسیاری در رابطه با  انجام شده است. این تحقیقات نشان می دهند که این ماده ی خوراکی سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی دیگری است که آن را به یک ابر غذا تبدیل می کنند. کاکائو شامل فلاونویدهایی است که عملکردی مانند آنتی اکسیدان ها دارند: از ابتلا به سرطان جلوگیری می کنند، سلامت قلب را بهبود می بخشند و به کاهش وزن نیز کمک می کنند. شکلات تلخ بیشتر از عصاره ی کاکائو تشکیل شده است. گیاه کاکائو حاوی تئوبرومین است، ترکیبی که می تواند التهاب و خطر فشار خون بالا را کاهش دهد.

همچنین گفته می شود که شکلات تلخ دارای مقادیری آهن است که می تواند برای کم خونی مفید هم باشد. برای اطلاع بیشتر در این باره می توانید به مقاله ی دیگر ما درباره ی  مراجعه کنید. اما قبل از آن که بیش از حد درباره ی  هیجان زده شوید و شروع به خوردن شکلات تلخ تا حد مرگ بکنید، باید به یاد داشت باشید که شکلات دارای کالری بالایی است و به همین دلیل توصیه می شود که بیش از 30 گرم شکلات در روز مصرف نشود.

ارزش غذایی شکلات تلخ

پیش از آن که شکلات تلخ را به رژیم غذایی روزانه ی خود اضافه کنید، بهتر از ترکیبات آن با خبر باشید. مواد تشکیل دهنده ی یک تخته شکلات 100 گرمی که حاوی 70 تا 80 درصد عصاره ی کاکائو است، به طور معمول به ترتیب زیر خواهد بود:

  • کالری: 604
  • پروتئین: 7.87 گرم
  • چربی: 43.06 گرم
  • کربوهیدرات: 46.36 گرم
  • فیبر: 11 گرم
  • شکر: 24.23 گرم
  • آهن: 12.02 میلی گرم
  • منیزیوم: 230 میلی گرم
  • زینک: 3.34 میلی گرم

تاثیر شکلات در رژیم لاغری

شکلات به طرق مختلفی می تواند در کنار استفاده از گن های ساعت شنی به لاغری کمک کند که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم. پس اگر می خواهید شکم خود را با رژیم کوچکتر کنید، شکلات تلخ و لاغری شکم را به یاد داشته باشید.

شکلات اشتها را کم می کند

مصرف شکلات تلخ باعث آزاد شدن هورمون هایی در بدن می شود که احساس سیری را در مغز القا می کنند. به طور کلی سه هورمون برای کنترل مصرف غذا و ایجاد احساس سیری وجود دارد. این سه هورمون انسولین، گرلین و لپتین هستند که هر کدام نقشی متفاوت در کنترل اشتها دارند. ترشح گرلین در بدن موجب افزایش اشتها می شود. لپتین باعث می شود که اشتها کمتر شود. انسولین نیز باعث انتقال گلوکوز از جریان خون به سلول ها می شود. مقاومت انسولین باعث می شود که فرد احساس سیری نکند.

تحقیقاتی که تاثیر شکلات بر عملکرد این هورمون ها در بدن را مورد بررسی قرار داده اند به این نتیجه دست یافته اند که شکلات به میزان قابل توجهی سطح هورمون گرلین را افزایش می دهد. بالا رفتن میزان گرلین در بدن باعث می شود که اشتها کمتر شود که باعث می شود فرد کالری کمتری مصرف کرده و در نتیجه وزن کم کند. البته در این مسیر تاثیر گن لاغری کلمبیا را نمیتوان نادیده گرفت.

شکلات تلخ اشتیاق به ورزش کردن را زیادتر می کند

بسیاری از افراد به دلیل درد بدن بعد از ورزش کردن از این کار خودداری می کنند و این همان جایی است که شکلات تلخ می تواند کمک کند. شکلات تلخ دارای ترکیبات ضد التهابی است و به میزان خوبی منیزیوم دارد. این دو ماده به همراه هم می توانند دردهای پس از ورزش کردن را کاهش دهند. اگر بعد از ورزش احساس درد می کنید، می توانید هر شب 200 گرم شکلات تلخ مصرف کنید تا برای ورزش در روز بعد آماده شوید.

شکلات هوس و میل به غذا را کاهش می دهد

یکی از دلایل چاقی این است که هر زمان هر غذایی را که هوس می کنید باید آن را پیدا کرده و بخورید. شکلات تلخ باعث می شود که کمتر هوس کنید شیرینی، چیزهای شور و چربی بخورید، که تقریبا تمام مواد غذایی مضر را شامل می شود. اگر بیست دقیقه قبل از غذا شکلات بخورید، اشتهای شما تا 50 درصد کاهش می یابد. همچنین افرادی که همراه رژیم لاغری خود شکلات مصرف می کنند، نسبت به کسانی که شکلات مصرف نمی کنند، به رژیم خود پایندتر هستند. چون به میزانی که مصرف غذای خود را کاهش می دهند، میل کمتری به غذا پیدا می کنند.

شکلات تلخ روحیه را بهتر می کند

بیشتر افراد پس از خوردن شکلات احساس بهتری دارند. گفته می شود کسانی که به طور معمول شکلات می خورند استرس کمتری دارند و بهتر می خوابند. استرس روی کیفیت رژیم غذایی نیز تاثیر می گذارد و باعث می شود تا غذاهای ناسالم بیشتری مصرف کنیم. خواب مناسب هم برای تعادل خورد و خوراک بدن لازم است و کم خوابی می تواند منجر به عادت های غذایی نامناسب شود. همچنین، دریافت کالری در ساعات نامناسب روز می تواند باعث اضافه وزن شود. اگرچه هنوز به طور کامل مشخص نیست که لاغری با شکلات تلخ حتمی است، اما خوردن  برای لاغری توصیه می شود.

نمی توان گفت که شکلات تلخ برای لاغری شکم و لاغری موضعی موثر است ولی شواهدی وجود دارد که فواید این ماده ی غذایی می تواند به کاهش وزن و سلامت کمک کند. اما استفاده صحیح از گن اسلیپ و مصرف شکلات میتواند به لاغری پهلو کمک کند. چیزی که غیرقابل انکار است محبوبیت شکلات در بین مردم سراسر جهان است و در دسرهای بسیاری، از طرز تهیه  جنوب گرفته تا پودینگ شکلات انگلیسی، از شکلات استفاده می شود. اگر می خواهید شکلات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، نکته ی مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که از بهترین مارک شکلات برای لاغری استفاده کنید تا از خلوص و کیفیت کره کاکائو و سایر ترکیبات موجود در آن مطمئن باشید.

دکمه بازگشت به بالا