عمومیگزارشگر کسب و کار

سبک رترو در طراحی دکوراسیون داخلی

تمام آنچه که باید درباره سبک رترو بدانید

حس نوستالژی به یک دوره بخصوص و اجرای تکنیک های دکوراسیون داخلی آن دوره را گاهی سبک رترو می نامیم. اما رترو چیست؟ چه تفاوتی با های دیگر دکوراسیون دارد، چه زمانی شکل گرفته، جوهره آن چیست و راه های وارد نمودن این سبک به خانه تان چیست؟ برای پاسخ به این سوال ها با همراه باشید.

تاریخچه سبک رترو

در دنیای طراحان رترو به عنوان سبکی متشکل از چندین سبک شناخته می شود. علت این امر آن است که عده ای رترو را به عنوان تکنیکی در دکوراسیون داخلی و با حاکمیت روح دهه های 50 تا 70 میلادی تلقی می کنند. عده ای دیگر نیز بر این عقیده اند که سبک رترو در طول تمام قرن بیستم شکل گرفته است و به همین دلیل است که تا این اندازه متنوع و تطبیق پذیر است.

بنابراین شما می توانید بدون نگرانی تجربه کنید و فی البداهه خلق کنید. ساختار های بی نظیر دکوراتیو ، مصالح، رنگ ها و ها را بر اساس گرایش ها و سبک های گذشته ترکیب و استفاده کنید. نتیجه این خواهد بود که به یک اثر بی نظیر در دکوراسیون داخلی به سبک رترو دست خواهید یافت.

حس و حال سبک رترو

در سبک رترو ممکن است با دیدن مبلمان قدیمی، دیوار های رنگ شده، های روشن و فرش ها و قالی های از مد افتاده، صدای سبک کانتری به گوشتان برسد. ولی کماکان سبک رترو و کانتری تفاوت های بسیاری با هم دارند. اول از همه باید به این موضوع اشاره کرد که رترو یک سبک شهری است و در آن زمان فقط مدرن و مطابق مد و عناصر دکوراتیو در آن به کار می رفت.

گذشته از آن، سبک رترو به دلیل مجموعه رنگی، سرزندگی اش و ساختار ها و فرم های غیرمعمولش بسیار متفاوت است. رترو از صلح و آرامش دور است و برعکس، در فریاد بلندی سر می دهد و حال و هوایی مرموز برقرار می سازد.

حتما بخوانید : atrixconcept.com

رنگ های سبک رترو

راحت ترین راه برای افزودن عناصر سبک رترو به فضای داخلی تان استفاده از رنگ های رایج این سبک است:

– رنگ های روشن و همراهی رنگ های متضاد: سفید و قرمز، مشکی و سفید، مشکی و قرمز، مشکی و زرد و …

-رنگ های تند و روشن: سبز آووکادویی، زرد تند، بنفش-صورتی، آبی سیر، نارنجی روشن و …

-رنگ های ملایم، لطیف و خنثی تر برای پس زمینه: آبی-خاکستری، صورتی-خاکستری، بنفش کمرنگ و…

بیشتر ایده های طراحی رترو درآمیخته با رنگ های تند، نقوش پیچیده و طراحی کلی ای هستند که نمی توان آن را دست کم گرفت. اگر چه این منظر سرزنده و غنی ممکن است برای هر اتاق نشیمن مناسب نباشد اما اگر به درستی اجرا شود حسی طبیعی و شهری را در فضا ایجاد می کند. سعی کنید چند صندلی به سبک کلاسیک، یک میز به سبک رترو، و در صورت امکان یک یا دو آیتم دکوراتیو وینتیج را برای تقویت منظر رتروی فضایتان به کار ببرید. یک اتاق نشیمن که کاملا به سبک رترو باشد ممکن است کمی افراطی به نظر برسد اما زیبایی این سبک هم در همین است.

مصالح سبک رترو

سبک رترو طیف متنوعی از تکنیک های دکوراتیو را علاوه بر مصالح و بافت ها به ما ارائه می دهد: هارد وود، مرمر، گچ کاری، روکش مخمل و… . لازم به یادآوری است که دهه های 50 تا 70 قرن بیستم میلادی مصالح جدیدی به ما معرفی شد که قبل از آن و پیش از مصالح دست ساز شناخته شده نبودند: وینیل، پلاستیک و منسوجات مصنوعی. هرگز جای تعجب ندارد که یک فضای داخلی با منسوجات مصنوعی، عناصر دکوراتیو پلاستیکی و روکش های پلی استر به عنوان یک فضای مدرن و شیک شناخته شود.

کفسازی و دیوار ها

گرایش به استفاده از عناصر دکوراتیو با رنگ های روشن غیر معمول منجر به استفاده از سرامیک ها و تایل های وینیل برای کفپوش شد. کاشی ها علاوه بر الگوی اتفاقی، با الگوی شطرنجی نیز اجرا می شدند و هیچ گونه وحدت رنگی ای مد نظر قرار نداشت. کفپوش های هارد وود به فرش ها و قالی های رنگی مزین شدند. برای خلق یک فضای داخلی به سبک رترو نیازی به این نیست که در میان مصالح کفپوش آن زمان به دنبال پاسخی برای نیاز امروزمان بگردیم.

امروزه طیف انتخاب وسیعی از کاشی های سرامیکی، فرش هایی از رنگ های مناسب و کفپوش لمینیت در دسترس ما وجود دارد. دیوار ها می توانند گچ کاری شده و سپس با رنگ های روشن رنگ آمیزی شوند. یک گزینه دیگر نیز استفاده از های طرح دار روشن است.

مبلمان

مبلمان سبک رترو با صفاتی همچون خلوص و عملکردی بودن شناخته می شوند. از انواع، رنگ ها و مجموعه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد تا جای خود را در یک فضای داخلی با سبک رترو بیابد.

استفاده از مبل های کشیده و طویل با روکش های لطیف، میز عسلی هایی با طرح اصیل، جاکتابی های بلند با قفسه های متعدد کتاب، صندلی های پلاستیکی و چهار پایه های بلند را در نظر داشته باشید. مشخصه مبلمان آن دوره، داشتن اجزا و عناصر جلا داده شده چوبی است.

اگر اسبابی به این شکل داشتید آن را گردگیری کنید، قسمت های چوبی آن را جلا دهید، آن را رنگ کنید و یا این که یک طرح آوانگارد، نقوش هندسی، نواره ای با رنگ های متنوع و حتی نقوش گلدار روی آن اجرا نمایید.

اجرای سبک رترو به این معنا نیست که شما به صورتی هیجانی از رنگ های روشن و طرح های سرزنده استفاده نمایید. به جای این که همه چیز را با تم رترو انتخاب کنید، روش خلاقانه تر را در پیش بگیرید و از صندلی های مدرن متعلق به نیمه قرن بیستم، یک شومینه گرد، قالی های طرح دار و یا لوازمی که سبب تقویت سبک معاصر در خانه تان می شوند استفاده کنید. در ادامه چند تصویر الهام بخش آورده شده تا برای شروع در مسیر موفقیت گام بردارید.

طراحی مفصل و پیچیده به سبک مدرن نیمه قرن بیستم، برای یک اتاق نشیمن

زاویه ای دیگر از طراحی بی نظیر اتاق بالا

نارنجی تند و قالی با طرح هندسی در حس و حالی از سبک رترو

این دو صندلی به سادگی سبک وینتیج را به فصا افزوده اند.

یک ایده طراحی فوق العاده برای یک اتاق نشیمن کوچک

این اتاق نشیمن در عین مدرن بودن چندین عنصر دکوراتیو رترو را با هم ترکیب کرده است.

یک طراحی مدرن ساده را با عناصر رترو ترکیب کنید.

در این جا بخاری نارنجی رنگ نقش اصلی را در حاکم کردن سبک رترو بر فضا ایفا می کند.

میز های عسلی، کابینت ها و لوستر ها نیز راهی عالی برای افزودن سبک رترو به اتاق نشمین هستند.تنها دو عدد از این عناصر به همراه انتخاب درست کوسن و یک قالی کمک می کنید تا در کنار طراحی فضای مورد نظرتان، معیار رنگ پردازی مناسب برای سایر قسمت های خانه تان را نیز داشته باشید. وقتی که نوبت به طراحی مبتنی بر رنگ می رسد، دهه های 60 و 70 میلادی الهامات بی پایانی را عرضه می کنند.

لوازم جانبی

بر خلاف سبک مینیمال، در سبک رترو هیچ گونه محدودیتی در میزان استفاده از لوازم جانبی وجود ندارد.

گلدان ها و پارچ های ساخته شده از شیشه ضخیم رنگی، آینه های قاب شده به سبک قدیمی و وینتیج می توانند انتخاب خوبی باشند.

دکوراسیون داخلی به سبک رترو - زد دیزاین

نور پردازی

تجهیزات نورپردازی رایج برای یک فضای داخلی به سبک رترو می تواند لامپ های رومیزی و لوستر های سقفی باشد که با عناصر آویخته از آن ها تزیین می شوند.

سیم کشی می تواند معلوم باشد و از روی دیوار ها عبور داده شود، و همین می تواند یک رکن بی نظیر در طراحی به سبک رترو باشد.سبک رترو می تواند تمام روش های نور پردازی را با هم ترکیب نماید.

سقف در طراحی داخلی رترو مورد توجه قرار نگرفت و به همین علت به سادگی با رنگ سفید رنگ آمیزی می شد. امروزه راه های بسیار متنوعی برای پرداختن به سقف وجود دارد.

دوران معاصر و رترو

آغاز یک پروژه دکوراسیون داخلی که نیاز به تغییر تقریبا همه چیز دارد بسیار پرهزینه است.دقیثا به همین دلیل است که صاحبین املاک و طراحان به دنبال وارد نمودن دکوراسیون رترو به فضای داخلی با رویکردی نرم و ملایم هستند و خواهان این اند که تم کلی به صورت مدرن باقی بماند.با اضافه کردن یکی از عناصر مبلمان، تغییر پرده ها، افزودن یک میز عسلی یا چسباندن کاغذ دیواری به دیوار اصلی اتاق، می توانید بدون تغییر پر هزینه دکوراسیون، حسی نوستالژیک را بر فضا حاکم کنید.

طراحی های الهام بخش مدرن نیمه قرن بیست میلادی

اگر سبک سنتی طراحی رترو شما را به خود جذب نمی کند، بر این سبک طراحی نظری عمیق تر بیندازید. فراموش نکنید که رترو تنها متعلق به دهه های 60 و 70 میلادی نیست. وام گرفتن این سبک طراحی ظریف و زیبا گزینه های شگفت انگیزی دراختیار شما قرار می دهد. طراحی های شاخص افرادی همچون «ایرو سارینن»، «ایمز»، «ایسامو نوگوچی» و «آرن جکوبسن» برای شما دری به دنیای امکانات بی پایان  طراحی را می گشاید.

هنگامی که قصد کردید عناصری به سبک رترو را وارد فضایتان کنید، نیازی نیست که خودتان را به یک نگاه خاص محدود کنید.خود را در الهام گرفتن از دوره های مختلف آزاد بدانید. با وجود شرکت های متعددی که مشغول به ساخت مبلمان و لوازم دوره های تاریخی با ویژگی های اصیلشان هستند، گزینه های فراوانی در دسترس شما قرار داردسبک رترو (Retro) چیست؟ رنگ­ها فریاد شادی سر می­دهند!

به دنبال ایجاد تنوع و تغییرات هستید؟ عاشق رنگ­ها هستید ولی نمی­دونید با چه سبکی آنها را در کنار یکدیگر قرار دهید؟ دوست دارید جایی که در آن زندگی می­کنید علاوه بر حس آرامشی که القا می­کند، خاص و متفاوت باشد؟ در این صورت، دکوراسیون داخلی به سبک رترو گزینه ای عالی برای شماست.

دانستن این که هر سبک دکوراسیون داخلی دارای چه ویژگی­هایی هستند، کمک شایانی به شما در انتخاب  و تصمیم گیری می­کند. بهره­گیری از سبک در دکوراسیون و طراحی داخلی، موجب می­شود منزلتان انسجام، هماهنگ و زیبایی ویژه­ای داشته باشد.

تاریخچه سبک رترو

سبک رترو در معماری

سبک­های دکوراسیون داخلی بسیار متنوع و جذاب اند، که به صورت جزئی و گاها کلی با یکدیگر تفاوت دارند که هر کدام القا کننده­ی حس و حال خاصی به محیط هستند. لیکن ما در این نوشتار قصد داریم شما را با­ سبک رترو (Retro) آشنا کنیم. بیشتر ایده ­های طراحی رترو درآمیخته با نقوش پیچیده، رنگ های تند، و طراحی های کلی هستند اگر به درستی اجرا شوند، فضایی سر زنده و غنی را پدید می­آورد. در ادامه با ما همراه شوید.

رترو، خلق فی البداهه، تجربه­ ای متفاوت

سبک رترو (Retro)، سبکی شاد و تلفیقی است که شامل سبک‌های مختلف دکوراسیون، در چند دهه‌ ی متفاوت می­باشد و امروزه به یکی از پر طرفدارترین نوع سبک‌­های دکوراسیونی داخلی، تبدیل شده است. اگر چه امروزه به هر نوع دکوراسیونی که از سبک تاریخی پیروی کند را سبک رترو می­نامند، اما لازم است بدانید که؛ اصطلاح دکوراسیون داخلی به سبک رترو ، به طراحی های سال‌ های ۱۹۵۰، ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی اطلاق می‌شود.

عوامل تاثیر گذار در دکوراسیون داخلی به سبک رترو

جسور باش! برای چیدمان فضای داخلی منزل­تان به شکلی ایده­آل باید نخست شناخت کافی از سبک­ ها داشته باشید و سپس نوبت به اجرا و امتحان کردن آن سبک است. قبل از هر کاری باید بدانید از چه چیز، در کجا و چگونه استفاده کنید.

  1. مبلمان در طراحی داخلی رترو.

اصلی ترین جزء دکوراسیون داخلی به سبک رترو، مبلمان و لوازم چوبی است. استفاده از مبلمان کشیده و کوسن هایی با رنگ های متفاوت (رنگ قرمز به سرعت می­تواند توجه را جلب کند)، همچنین قرار دادن یک میز ناهار خوری به سبک قدیمی با صندلی­های سنتی در آشپزخانه، از بهترین انتخاب­ ها برای دکوراسیون به سبک رترو هستند. همچنین استفاده از ، چهار پایه های بلند، میزهای اصلی کلاسیک و … از جمله گزینه های قابل استفاده در این سبک به شمار می­آیند.

طیف متریال و بافت های  قابل استفاده در سبک رترو بسیار گسترده است. برای نمونه می توان به کف پوش های وینیل و چوبی، سنگ مرمر، گچ، پلی استر، پارچه های مخمل و … اشاره نمود. با توجه به استفاده از رنگ های غیر معمول در دیزاین داخلی به سبک رترو، طراحان جهت پیاده سازی بهتر، از تایل­های وینیل، کاغذ دیواری های طرح دار روشن و سرامیک ها استفاده می کنند. طرح های کاشی علاوه برای نقوش متفاوت به صورت شطرنجی نیز به کار برده می شوند. همچنین بر روی کف پوش های چوبی از فرش های رنگی استفاده می نمایند.

  1. نور پردازی در طراحی داخلی رترو

استفاده از لوستر های فانتزی و چراغ های رومیزی، نقش عمده­ای در نور پردازی در این سبک دارد. بر خلاف سایر سبک های دکوراسیون داخلی، سیم کشی ها می تواند به صورت روکار انجام شود و کاملا مشخص باشند.

جمع بندی:

ساختارهای بی نظیر دکوراتیو، مصالح و رنگ­ها بر اساس گرایش ها و سبک های گذشته ترکیب بی بدیلی پدید می آورد به نام رترو (Retro)، که در دکوراسیون داخلی کاربرد دارد. واژۀ رترو، ریشه­ ی لاتین دارد و به معنای زمان­ های گذشته (عقب گرد) است. این واژه از دهۀ ۱۹۶۰ استفاده می­‌شد و از همان زمان، به چیزهای مرسوم، در گذشته اشاره دارد. سبک رترو به دلیل بهره­گیری از مجموعه رنگ­ها، ساختارها و فرم های غیر معمول بسیار متفاوت است. به گونه­ای که این سبک، از صلح و آرامش دور بوده و فریاد بلندی سر می­دهد و. چیست و چه تفاوتی با سایر سبک ها در دکوراسیون داخلی دارد

سبک رترو نگاهی به گذشته است که تنوع زیادی دارد چرا که رتور تشکیل شده از چند سبک مختلف می باشد.

تاریخچه طراحی داخلی رترو

در تعریف کلی می توان رترو رو  یک مدل از طراحی دکوراسیون داخلی نام برد که استفاده از وسایل یک دوره زمانی خاص که مطابق با زمان حال برروز شده اند ، که الویت و شاخصه اصلی آن استفاده از رنگ های زنده در طراحی آن است.

در بین طراحان داخلی برخی رترو را مربوط به قرن بیست میلادی می دانند و اعتقاد دارند در طول قرن ، این سبک از شکل گرفته است اما برخی دیگر از طراحان معتقدند که این تکنیک مربوط به دهه های 50 تا 70 میلادی می باشد.

بنابراین  شما می توانید بدون محدودیت با بکار گرفتن خلاقیت ، ترکیب بافت ها ، رنگ ها و سبک های قدیمی و نوستالژیک یک طراحی و اجرا کنید.

رنگ ها در طراحی داخلی رترو

رنگ هایی که در این سبک بیشترین استفاده را دارند عبارت اند از :

  • رنگ های روشن و تند : آبی سیر ، نارنجی روشن ، زرد ، بنفش ، صورتی و …
  • تضاد بین رنگ ها : مشکی و سفید ، قرمز و سفید ، زرد و مشکی و ….
  • رنگ های خنثی و ملایم : طوسی ، آبی-خاکستری ، صورتی و بنفش روشن و …
  • شاید در ابتدا بنظرتان بیاید که استفاده از این قبیل رنگ ها برای اتاق نشیمن یا پذیرایی مناسب نباشد اما باید گفت اگر بتوانید ترکیب رنگ ها را به درستی انتخاب نمایید و تعادل را در محیط برقرار کنید به نتیجه فوق العاده دست خواهید یافت.

مبلمان در طراحی داخلی رترو

هم مانند سایر اجزای دکوراسیون رترو از انواع و رنگ های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند .استفاده از مبلمان کشیده ، کتابخانه های قدی ، چهار پایه های بلند ، میز های اصلی کلاسیک و …. از جمله مبلمان قابل استفاده در این سبک است.

متریال طراحی داخلی رترو

طیف و بافت های  قابل استفاده در رترو گشترده است به عنوان مثال می تواند به کف پوش های چوبی و وینیل ، سنگ مرمر ، گچ ، پلی استر ، پارچه های مخمل و … اشاره کرد.

مرجع : myownbali.com

با توجه به استفاده از رنگ های غیر معمول در دیزاین داخلی رترو ، طراحان جهت پیاده سازی بهتر از تایل های وینیل و سرامیک ها و کاغذ دیواری های طرح دار روشن استفاده می کنند.طرح کاشی علاوه برای نقش های متفاوت به صورت شطرتجی نیز استفاده می شوند وبرروی کف پوش های چوبی از فرش های رنگی استفاده می کنند.

نور پردازی در طراحی داخلی رترو

عمدتان در این نوع سبک از لوستر های فانتزی و چراغ های رومیزی استفاده می شود .بخلاف سایر سبک های دکوارسیون داخلی سیم کشی ها می تواند بهصورت رو کار انجام شده و کاملا مشخص باشند.

حس و حال و هوایی مرموز برقرار می­سازد.

در این سبک تلفیقی، می­توانید یک میز به سبک رترو، چند صندلی به سبک کلاسیک، و در صورت امکان یک یا دو آیتم را برای تقویت منظر رترو فضا به کار ببرید. ممکن است منظره­ یک اتاق نشیمن به سبک رترو کمی افراطی به نظر برسد اما زیبایی این سبک نیز در همین است.

.

دکمه بازگشت به بالا