اقتصادی

کردستان، معدن طلای سرخ ایران

گزارشگر یک از کردستان زمین و معادن طلای سرخ ایران به دلیل توت فرنگی های خوشمزه و آبدار خود در سراسر کشور بسیار محبوب است و همه افراد توت فرنگی را تحت عنوان کردستان می شناسند.

با نزدیک شدن ماه دوم بهار در هر سال ، کشاورزان کرد با برداشت این تازه های رنگارنگ و خوشمزه تا پایان ماه ژوئن شروع به جذاب کردن سلیقه هموطنان خود می کنند.

شرایط آب و هوایی و آب و هوایی مناسب کردها ، خاک مناسب ، باران مناسب بهار و تلاش کشاورزان کرد برای ساخت معدن کرد و گیاهان طلای قرمز با هم همکاری کرده اند.

از اوایل ماه مه تا پایان ماه ژوئن ، گذشته از باغ ها و مزارع سرسبز کردستان ، خانواده هایی را مشاهده خواهید کرد که برای تهیه و برداشت این تازگی بهاری تلاش زیادی می کنند.

در استان کردستان سالانه بیش از 50 هزار تن توت فرنگی یا طلای قرمز برداشت می شود ، سالانه بیش از 50 هزار تن توت فرنگی تولید می شود و کردستان اولین کشوری بود که توت فرنگی تولید کرد. .

استان کردستان حدود 80 درصد کل توت فرنگی ها را تولید می کند و در سراسر کشور به عنوان کردستان معروف است.

در حال حاضر 13000 خانوار با 17000 بهره بردار مشارکت در تولید طلای قرمز در منطقه دارند و با تولید این محصولات ، شغل خود و دیگران را ایجاد می کنند.

دو ماه پس از برداشت توت فرنگی در باغ کردستان ، هر دو جوان و پیر مشغول برداشت این اسپری معروف کرد ، جوان و پیر هستند. در پایان روز توت فرنگی موجود در ظرف آزاد می شود.

در باغات توت فرنگی خستگی بی معنی است و همه از برداشت گرفته تا تنظیم و حمل و نقل سعی در کار کردن دارند.

آنهایی که در این فصل به کردستان سفر کرده اند ، این بهار جدید را به فروش می رسانند تا افرادی را ببینند که در وسط جاده سفر می کنند.

کردستان رتبه اول در تولید طلای قرمز را به خود اختصاص داده است

جهاد كشاورزی ، معاون بهبود تولید استان كردستان گفت: “كردستان اولین كشور است كه سالانه بیش از 50،000 تن توت فرنگی تولید می كند.”

احمدی به گزارشگر یک گفت: “80٪ توت فرنگی ملی از کردی است و توت فرنگی در سطح کشور به کردستان معروف است.”

وی افزود: پیش بینی می شود امسال 50 هزار تن توت فرنگی در 3 هزار و 400 هکتار از اراضی کردستان برداشت شود.

جهاد کشاورز ، معاون بهبود تولیدات گیاهی در استان کردستان گفت: عمده توت فرنگی های کردستان متعلق به شهرستان سنندج است که 63 درصد از سطح زیر کشت و 55 درصد از کل تولید را تشکیل می دهد و شهرستان های کامیاران ، مریوان و سروآباد در سایت های تولیدی زیر قرار دارند:

وی گفت: در حال حاضر 13 هزار خانوار با 17 هزار ذی نفع در زمینه تولید طلای قرمز در منطقه مشغول به کار هستند و با تولید این محصول آنها برای خود و دیگران به عنوان یک خانواده اشتغال ایجاد می کنند.

وی خاطرنشان کرد: برداشت توت فرنگی در این منطقه از پایان ماه می هر سال به مدت 45 روز آغاز می شود و معمولاً تا پایان خرداد ماه ادامه دارد.

لازم به ذکر است. توت فرنگی کردستان یکی از محصولات باغی بدون سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی است ، آنها طعم خوبی دارند و هر ساله این چربی از لحاظ تولید و سطح زیر کشت رتبه اول را دارد.

کشت توت فرنگی در اقلیم کردستان قدمتی بیش از 150 سال دارد و آب و هوا ، شرایط آب و هوایی ، بارندگی مناسب و کشاورزان زحمتکش دست به دست هم داده اند تا این منطقه به مرکز تولید توت فرنگی تبدیل شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا