اقتصادی

عملکرد معاونت علمی در ۸ سال فرهنگ‌سازی حوزه فناوری

نایب رئیس وزارت علوم و فناوری در پایان با شعار گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش بنیان ، تعداد شرکت های دانش بنیان به بیش از 5700 شرکت و فروش این شرکت ها به بیش از این رسید. سال گذشته بیش از 150 میلیارد نفر وجود داشت و 83 استارت آپ در تخصص های مختلف توسط ایرانیان خارجی در ایران تشکیل شد.

به گزارش گزارشگر یک“افزایش ظرفیت ملی” ، “افزایش ظرفیت فناوری و ابتکاری دولت برای ایجاد ثروت و بهبود کیفیت زندگی مردم” ، “ارتقا the سیستم ملی نوآوری” ، “اقتصاد و نهادهای دانش بنیان از طریق هماهنگی و همکاری بین وزارتخانه ها” “،” ارتقا communication ارتباط دانش “با صنعت و جامعه” ، “ارتقا exchan مبادلات بین بخشهای عرضه و تقاضای فناوری و نوآوری و تجاری سازی فناوری و دستاوردهای نوآوری” و “توسعه شرکتهای دانش بنیان” از جمله اهداف بر اساس: A در سال 2006 م institutionسسه جدیدی تأسیس شد و رئیس علم و فناوری شد.

معاون وزیر پس از تهیه و تصویب طولانی مدت قانون حمایت از مشاغل دانش بنیان ، از این شرکت ها حمایت کرده و بیش از 110 نوع خدمات از جمله مالیات ، تعرفه و معافیت تعرفه را در اختیار شرکت های دانش بنیان فعلی قرار داده است. 15 سال تعرفه ، سود بازرگانی و عوارض صادراتی “و” تأمین تمام یا بخشی از هزینه تولید “، قراردادهای تأمین یا استفاده از نوآوری ها و فناوری ها با اعطای تسهیلات با نرخ بهره پایین یا بلند مدت یا کوتاه مدت علاقه مطابق با شرع “بخشی از این است. این است. این پشتیبانی و امکاناتی است که از این شرکت ها ارائه می شود.

با این حمایت تعداد شرکت های دانش بنیان به 5705 شرکت رسید.

سال عدد
۱۳۹۲ ۵۵
۱۳۹۳ ۸۴
۱۳۹۴ ۲۳۲۰
۱۳۹۵ ۳۰۰۰
۱۳۹۶ ۳۳۸۶
۱۳۹۷ ۴۰۵۰
۱۳۹۸ ۴۹۰۰۰
۱۳۹۹ ۵۷۰۵

از آنجا که از سال 1392 درآمد مشاغل دانش بنیان در حال افزایش است ، طبق پیش بینی درآمد این بنگاه ها در سال 1399 به بیش از 150 میلیارد تن خواهد رسید و در سال 1398 این روند حدود 120 میلیارد تن تخمین زده می شود. درآمد شرکت در مرحله جمع آوری اطلاعات است. درآمد این شرکت در سال 1997 به 800000 میلیارد تومان رسید.

بیشتر شرکت ها در زمینه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته ، فناوری اطلاعات و ارتباطات ، نرم افزار و برق و الکترونیک فعالیت می کنند.

فعالیتهای شرکتهای دانش بنیان در زمینه های مختلف فنی

علاوه بر این ، بیش از 1000 شرکت خلاق در برنامه توسعه اکوسیستم شرکت خلاق به ثبت رسیده اند که 533 شرکت در بخش تجارت دیجیتال و فضای مجازی ، 138 شرکت در بخش های بازی ، اسباب بازی و سرگرمی و 88 شرکت در بخش صنایع دستی هستند. ، گردشگری و میراث ، 98 شرکت در صنعت سمعی و بصری ، 20 شرکت در امر یادگیری و نشر ، 57 شرکت در زمینه طراحی و معماری.

43 شرکت در زمینه گیاهان دارویی و طب سنتی ، 7 شرکت در زمینه هنرهای تجسمی و 44 شرکت در زمینه سایر صنایع فرهنگ خلاق وجود دارد.

شرکتهای دانش بنیان 1 و 2 تولید و خدمات و شرکتهای نسل جدید مبتکر و خلاق به گروه تجارت دانش بنیان اضافه شده اند که 3 نوع دانش بنیان نامیده می شود. “

این بنگاه ها ممکن است به تشخیص شورای حرفه ای دبیرخانه دبیرخانه کارگروه ارزیابی شرکت ها و سازمان های دانش بنیان مطابق با معیارهای ارزیابی ، به مدت دو سال فعالیت کنند.

این شرکتها شامل چهار گروه هستند: “شرکتهایی که محل اصلی فعالیت آنها در یک منطقه کوچک است” ، “شرکتی که محل اصلی فعالیت آنها در نقش حل مشکلات استراتژیک یا اساسی کشور است” ، “شرکتهایی که محل اصلی فعالیت آنها پارک ها و مراکز رشد. “شرکت های فعال در صنعت فرهنگی” خالق ، مبتکر ، علوم انسانی و اجتماعی “هستند و رویکرد اصلی آنها تأمین نیازهای استراتژیک کشور است.

این روند رو به رشد شرکت های دانش بنیان و فناوری باعث می شود که این کشور از یک محصول واحد و اقتصاد فروش مواد اولیه به یک اقتصاد دانش بنیان برود ، در حالی که حضور شرکت های متوسط ​​و متوسط ​​در این مسیر سرعت را کاهش می دهد. بنابراین ، با تشکیل کنسرسیوم سازمانی دانش بنیان و ایجاد یک کنگره دانش بنیان ، به نظر می رسد که چشم انداز ملت برای تحقق اقتصاد دانش بنیان قابل دستیابی است.

صادرات دانش بنیان

معاون رئیس دفتر علوم و فناوری بین الملل مرکز تبادل علم و فناوری دفتر تجارت بین الملل آمار نشان می دهد که 2500 شرکت دانش بنیان 4000 خدمات برای تقویت بازار دارند و اکنون 450 سرویس داریم. در سال 1998 صادرات دانشمندان ایرانی بیش از 600 میلیون دلار بوده است.

با توجه به اوضاع در حوزه سیاست بین الملل ، بیشتر محصولات دانش بنیان به کشورهای عراق ، افغانستان و سوریه صادر می شود و البته برخی از شرکت ها با موفقیت محصولات خود را به ایالات متحده ، کانادا و استرالیا صادر کرده اند. و بعضی از کشورهای اروپایی.

اگرچه وضعیت گسترش تاج هنوز بر بازار حاکم است ، تلاش ها برای دستیابی به نتایج تحقیقات همچنان ادامه دارد. تاکنون ، این نماینده 23 کارگزار صادرات در کشورهای خارجی ایجاد کرده است تا صادرات شرکت های دانش بنیان را تسهیل کند و روند رشد صادرات دانش بنیان به ایران را تسهیل کند. یافتن شرکای تجاری در کشورهای هدف و بازاریابی محصولات شرکت های دانش بنیان وظیفه اصلی کارگزاران صادراتی است.

در میان آنها ، 3 کارگزار صادرات به ترکیه و آذربایجان ، 2 کارگزار صادرات به روسیه ، چین ، افغانستان ، کنیا ، مالزی ، اندونزی ، عراق ، سوریه ، لبنان ، عمان ، هند ، کردستان ، ازبکستان ، بلاروس و انگلستان. معاون علمی کارگزاری.

بیشترین صادرات بر اساس ارزش دلار در سال 1998 “مواد شیمیایی ، پزشکی نانو ، دارویی و پزشکی از جمله بیوتکنولوژی” ، “مواد پیشرفته ، پلیمرها ، مواد شیمیایی و رزین ها” و “ماشین آلات و تجهیزات صنعتی” بوده است. .

در همین حال ، بودجه این م institutionسسه به 600 میلیارد تومان رسید که رشد 23 برابری دارد ، اگرچه با بودجه 1400 گامهای بلندی در زمینه توسعه اقتصادی دانش بنیان برداشت.

دستاوردهای عوامل علمی تا سال 1400

دولت دوازدهم در اواخر عمر خود است و مروری بر دستاوردهای معاونت علمی در این دوره ، برخی از مهمترین دستاوردها در زمینه حمایت از توسعه فناوری استراتژیک عبارتند از:

علم فناوری دستاوردها
بیوتکنولوژی شماره 1 در منطقه و 13 در جهان از نظر تولید علمی
تعداد شرکتهای دانش بنیان در بخش بیوتکنولوژی دو برابر شود
دومین داروی زیستی بزرگ آسیا بعد از ژاپن
11 · 12 دولت 19 داروی مبتنی بر بیوتکنولوژی را تأیید کرد و وارد بازار شد
فناوری نانو از نظر تولید علمی شماره 1 در منطقه و 4 در جهان است
صادرات و فروش مضاعف
پزشکی بازسازی و سلول های بنیادی بیش از 80 محصول تلفن همراه توسط 105 شرکت تجاری شده اند
ایجاد اولین شهر سلولی ایران
چهار مرکز جامع پزشکی بازسازی در تهران ، مشهد ، تبریز و شیراز افتتاح شد
آب ، خشکسالی و محیط زیست کسب دانش فن آوری اکتشاف و اکتشاف دریای عمیق برای اولین بار در جنوب غربی آسیا
ساخت جدید واحدهای آزمایشی نمک و فعال سازی مراکز گرد و غبار در کوزستان
علوم شناختی دانشگاه تهران با سرمایه 10 میلیون دلار جامع ترین آزمایشگاه ملی علوم شناختی کشور را راه اندازی می کند.

یکی از مهمترین خروجیهای اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان ، حق ثبت اختراعات بین المللی است که علاوه بر ارتقا the کیفیت تحقیقات ، امکان تجاری سازی و ایجاد مشاغل جدید پیرامون این اختراعات را فراهم می کند.

بنابراین ، پشتیبانی از اختراع ثبت شده بین المللی یکی از برنامه های معاونت علمی است که منجر به افزایش قابل توجه اختراعات بین المللی شده است ، به طوری که 35 اختراع ثبت شده بین المللی در سال 2013 به 140 اختراع ثبت شده در سال 2018 رسیده است.

برنامه همکاری با ایرانیان خارجی

مهارت های برنامه را با همکاری متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور از مارس 2015 برای ایجاد ساختارها و کارهایی که می تواند از دانش و تجربیات ارزشمند محققان و متخصصان ایرانی در خارج از کشور در قالب برنامه هایی مانند دوره های فوق دکترا ، فرصت های تحقیق ، بازدید و اساتید منصوب استفاده کند. تأسیس مشاغل ، برگزاری سخنرانی ها و کارگاه های تخصصی و پروژه های تخصصی جایگزینی خدمت سربازی حول یک مدل چرخش مغز طراحی و اجرا می شود.

موضوع این پروژه فارغ التحصیلان مقطع دکترا از یکی از 100 دانشگاه برتر جهان ، اساتید یکی از 200 دانشگاه برتر جهان و کارشناسان و کارآفرینانی است که در یکی از موسسات برجسته علوم و فناوری یا دانش خارجی کار می کنند. شرکت مستقر

تجربه موفقیت آمیز این برنامه در ایجاد زیرساخت کافی و سریع برای استفاده از توانایی ها و توانایی ها و مهارت های علمی متخصصان ایرانی در انواع تخصص ها ، منجر به مشارکت بیش از 4700 متخصص و محقق ایرانی خارجی در برنامه شده است. اکنون بیش از 1200 محقق و کارشناس ایرانی از دانشگاه های برتر جهان در ایالات متحده ، کانادا و کشورهای اروپایی در حال بازگشت به کشور هستند که 19٪ آنها فارغ التحصیلان 20 دانشگاه برتر جهان مانند MIT ، استنفورد ، کمبریج و هاروارد هستند. ، برکلی ، ایلینوی ، کالج امپریال ، پرینستون. ، میشیگان ، سنگاپور ملی ، EPFL سوئیس ، و حدود 79٪ آنها بیش از 5 سال در خارج از ایران زندگی کرده اند ، که نشانگر استانداردهای بالا و ارزشهای بالای هر یک است.

آمار برنامه های همکاری با کارشناسان و کارآفرینان ایرانی خارجی

تاکنون 83 استارت آپ در تخصص های مختلف توسط این افراد ایجاد شده است که اشتغال حرفه ای مستقیم را برای بیش از 2400 متخصص برتر و فارغ التحصیلان داخلی فراهم می کند. بیش از 340 محقق که تاکنون به کره بازگشته اند در پاسخ به این برنامه در هیئت علمی درجه یک دانشگاه جذب شده اند که تأثیر بسزایی در بهبود کیفیت تحقیقات ، آموزش و فعالیت های بین المللی دانشگاه داشته است.

پیشینه و آمار اشتغال محققان و کارشناسان ایرانی که به خانه خود بازگشتند

دستاوردهای این برنامه از سال 1393 نشان می دهد که همکاری با محققان ایرانی و متخصصان بازگشت کننده در زمینه های مختلف با نرخ رشد بالایی همراه است.

سال دستاوردها
۱۳۹۳ کمتر از 30 درخواست همکاری
13 قرارداد همکاری
5 پایگاه حرفه ای
۱۳۹۴ کمتر از 200 درخواست همکاری
110 قرارداد همکاری
15 پایگاه تخصصی
۱۳۹۵ 1000+ درخواست همکاری
443 قرارداد همکاری
48 پایگاه تخصصی
۹۶-۹۷ بیش از 3000 درخواست همکاری
550 قرارداد همکاری
70+ سایت حرفه ای

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا