عمومی

مهم‌ترین شباهت حسن فتحی با علی حاتمی

مهمترین شباهت حسن فتحی و علی حاتمی از منظر شاعرانه بیش از سبک فیلم سازی و علاقه تاریخی است ، آیا شیگا مهمترین و باسابقه ترین هنر این سرزمین نیست؟

به گزارش گزارشگر یک ، مهرداد خدیر عصر روز چیست او نوشت: پخش تکراری سریال “شب دهم شب” شبکه 10 “شبکه iFilm” بهانه ای است برای یادآوری نویسنده و کارگردان حسن فتحی – ما هنوز در مورد “شهرزاد” “شیرین” “پایان و حقایق بررسی می کنیم. تهیه کننده حتی اگر حاشیه شیرینی آن پایین بیاید.

از 1 تا 17 شهریور 1399 و در شب هفدهم و همزمان با شب محرم ، شبکه آی فیلم چندین بار سریال “شب دهم” به نویسندگی و کارگردانی حسن فتحی و همچنین گروه تماشایی بازیگران تئاتر و سینما را دوباره پخش کرد. پخش شده با اجرا.

هجده سال پیش ، نوروز 1381 مصادف با ماه محرم بود و مدیران تلویزیون نمی دانستند که چگونه این دو را با هم تلفیق کنند. یکی فصل شادی و خوشبختی و دیگری ماه عزاداری. اگر می خواهید تعطیلات نوروز را سنگین کنید ، به غفلت از ماه محرم متهم شده اید و اگر می خواهید کاملاً غمگین باشید ، چگونه نیازهای تفریحی عید و تعطیلات و مخاطبان را برطرف می کنید؟

اینجا بود که آنها به مهمانی حسن رفتند و او به خوبی وظیفه خود را به عهده گرفت و “شب دهم” را ساخت ، که قبلاً توانایی خود را در به تصویر کشیدن داستان های تاریخی با موضوع عرفان و عشق به عنوان “قهرمانان هرگز نمی میرند” نشان داده است. پیوند عشق و فرهنگ ایرانی با تاجیه.

این سریال معمولاً به 13 قسمت تقسیم می شود و به دلیل تقارن با نوروز ، در سال 17 تولید شده است که عید و محرم را با هم پوشش می دهد.

من نمی خواهم درباره سریال شب دهم بنویسم و ​​می خواهم بیشتر از خالق آن حسن فتحی بنویسم.

مرگ علی حاتمی در پاییز سال 1375 این تصور را ایجاد کرد که هیچ کس نمی تواند فیلم ها و سریال ها را به صورت شاعرانه با مضامین فرهنگ ایرانی خلق کند. با این حال ، یک سال بعد حسن پاتی ، که هنوز 40 ساله نشده است ، نشان داده است که می تواند بدون تقلید از آن برای مقایسه ، با “قهرمانان نمی میرند” همان راه را دنبال کند. البته این ششمین سریال او بود ، اما داستان در دوره خزر شکل گرفت و همان احساس را به وجود آورد زیرا این داستان یک قهرمان و یک قهرمان بود.

اما برخی نیز مقایسه کردند تا اینکه 10 سال بعد وی “مدار درجه صفر” را ساخت. و من آن را به اندازه “شهرزاد” دوست دارم. البته فضای این سریال به علی حاتمی نزدیکتر است و این بار به جای انتقاد و انگ زدن ، به ویژه علی نصیریان گفت: “علی حاتمی شکل خاصی در کار خود دارد و وقتی از حزب حسن برخوردار می شود ، از حزب حسن تعریف می شود. بله ، من فکر می کنم حسن فتحی هیچ کمبودی ندارد: “به طور کلی ، چیزی کمتر از این برای نسل بعدی وجود ندارد.”

این را بازیگران پیشکسوتی صحبت می کنند که با دو نفر کار می کنند ، تجربه کارگردانی دارند و نویسنده یا پیشگام نیستند که آنچه را که شخص را خوشحال می کند بگویند. او معتقد است: حسن فتحی آهسته پخت و پخت کرد و پیشرفت کرد.

هنر فتحی توسعه یک داستان عاشقانه در متن تاریخ است ، این فرصت را به مخاطب عام می دهد تا از پیگیری داستان عشق لذت ببرد و به مخاطب خاص این فرصت را می دهد تا نکات تاریخی را کشف کند.

همین اتفاق در “شهرزاد” می افتد. مسابقه عشق قباد و فرهاد برای شهرزاد و ماجراهای جنایتکارانه آنها ممکن است به دنبال داشته باشد و هیچ ارتباطی با زمینه تاریخی نداشته باشد و شما مجذوب صحنه هایی شوید که فرهاد از خبر قتل دوستش شفیق که خبر اعدام دکتر حسین فاطمی را شنیده است چندان شوکه نشود .

زیرا در ابتدای مقاله ای با عنوان “پروانه ما ، آقای حسن فتحی!” “شهرزاد” را تکرار نمی کنم و به همان مقاله مراجعه نمی کنم. هدف این مقاله یادآوری این نکته است که حسن فتحی علی حاتمی نیست و تنها مرجع تقلید او نیست ، بلکه همان چیز است. همانطور که قبلاً اشاره شد ، علی نصیریان با فتحی در مجموعه هایی مانند “روشن تر از سکوت” ، “میوه ممنوع” و “شهرزاد” کار کرد و دو نقش ماندگار او “حاج یونس فتوحی” و “بزرگ آقا” بود که دومی “ایرانی” بود. تا جایی که از آن با عنوان “دون کورلئونه” یاد می شود.

جالب است بدانید که به سریال های “روشن تر از سکوت” یا “ملاصدرا” اشاره شد و حسن پارتی در اوقات فراغت خود “شب دهم” را می نوشت! به عبارت دیگر ، در فاصله کار تاریخی و دشوار ، او به شب دهم می پردازد. در کمال تعجب علی حاتمی اینگونه بود و در فواصل زمانی “حاجی واشنگتن” را نوشت و “هزار دست” ساخت.

چند سال پیش از استادم پرسیدم که چگونه می توان بین آثار هنری و بازار تفاوت قائل شد ، و او پاسخی ساده اما واضح داد: شعر ، فیلم ، موسیقی ، نقاشی ، همه کارهای هنری ماندگار هستند اگر می توانید بیش از یک بار آنها را ببینید و لذت ببرید. هرگز از شعرهای حافظ سیر نمی شود حتی اگر آن را بارها و بارها بخوانیم. تکرار در اصل باید خسته کننده باشد ، اما اگر تکرار باعث کسالت نشود ، هنری است. یادم می آید که “بینوایان” ساخته بروز گاریبور را در مرکز فرهنگی تازه تأسیس در کشتارگاه دیدم. ما همه داستان ها را می دانستیم ، اما لذت بردیم.

البته این بدان معنا نیست که تلویزیون آنقدر پخش می کند که باعث بی ارزش شدن کار شود و باعث همان فجایعی شود که بر موسیقی متن “Kake to Line” وارد شد. اما می توانید همان موسیقی که هزار بار شنیده اید را دوباره گوش کنید و فقط با تماشای فیلم حاتمی کیا بدون یک بار ، می توانید ببینید که موسیقی در موفقیت فیلم چقدر نقش دارد.

محبوبیت و موفقیت حسن فتحی دلیل ویژه دیگری نیز دارد. مردم قصه ها را دوست دارند ، او یک قصه گوی و قصه گوی عالی است و بهترین اثبات آن “مدار درجه صفر” با داستان های عاشقانه و ابرعرف ها است. سریالی است که شهاب حسینی را بیش از هر زمان دیگری معرفی می کند و اغراق نیست اگر بگوییم حسن فتحی در معرفی و آموزش محبوب ترین بازیگران ایران اهمیتی بیش از اصغر فرهادی ندارد.

در حالی که انجام حسن قصه های عاشقانه در متن وقایع تاریخی از ویژگی های حسن حزب است ، اما وی در “شب دهم” به دلیل تقارن با آسورا و انتظارش برای تلویزیون ، عنصری مذهبی را اضافه می کند. اما در سایر آثار وی ده شب دشواری وجود دارد زیرا اعتراض مذهبی کم یا اصلاً دیده نمی شود.

اما عشق موضوعی ادبی و عرفانی است و دین هیچ ارتباطی با عشق ندارد. بنابراین او به «تعزیه» می رود و «عشق حسین» را به عنوان مضمون عرفانی سریال معرفی می کند ، کاری نیست که همه بتوانند انجام دهند.

در داستان های سفیهان و جاهلان طرفدارانی وجود دارد ، البته داستان عاشقانه آن است و در این میان مثالها و استعاره هایی وجود دارد.

او نویسنده و کارگردان باهوشی است و می داند که می توان او را با علی حاتمی مقایسه کرد. بنابراین ، هنگام نگاه کردن به خزرها ، آنها را از طریق شاهزاده خزرها مورد انتقاد و انتقاد قرار نمی دهد. همچنین بدون افتادن در ابزار ، داستان را توسعه می دهد.

مهمترین شباهت حسن پاتی و علی حاتمی سبک فیلم سازی و علاقه تاریخی نیست که از منظر شاعرانه دیده شود ، بلکه مهمترین و باسابقه ترین هنر سرزمین نیست.

علی حاتمی بسیار شاعرانه شعر می سرود و سرود ، و خلاصه او را “سادی سینمای ایران” از دی ماشا یکی خواند. حسن حزب گفت: “من اگر کارگردان نبودم شاعر یا آهنگساز می شدم. اصولاً زبان داستان ، زبان شعر است. آنها از من انتقاد می کنند که چرا شخصیت شما شاعرانه صحبت می کند. من می گویم این شخصیت ها واقعی هستند. “اما واقعیت آنها هنری است و نه طبیعت گرایی.”

من در مورد شعر صحبت کردم ، به ذکر شاعر مناسب “یازده شب” ، من متاسفم افشین یداللهی ، که آسان و ارزان تمام شد ، نه تنها “مرز بین عقل و دیوانگی نزدیک بود” ، بلکه مرزهای کنار هم بودن و از دست دادن را نیز دانست.

با این حال ، تأکید بر 40 سال شعر پربار و کارنامه او به طور طبیعی انتظارات فیلم فتحی (مست عاشق) درباره مولوی و شمس را برانگیخت. حسن پاتی ، آبیاری و ریختن ریشه های عرفان ایرانی ، مبارک بود و با عرفان ، بر دیدگاه های محدود مذهبی غلبه کرده و او را از تصوف متمایز می کند ، که به دلیل همجوشی زیبایی شناختی و سیاسی وی پس گرفته شد.

-در متن ، من به زبان سریال “سریال” اشاره کردم. ما توصیه می کنیم از کلمه “دائمی” به جای “سریال” استفاده کنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا