حوادث و رویداد

مونسون هند در نزدیکی مرزهای دریایی ایران

گزارشگر یک / سیستان و بلوچستان مدیر هواشناسی دریایی چابهار گفت: “سیستم هند موسمی موسوم به مونسون که به جنوب شبه قاره هند رسیده و یک هفته با یک هفته به تأخیر می افتد ، با تأخیر به تأخیر می افتد و به زودی به سواحل جنوبی سیستان و بلوچستان می رسد.”

محمدرضا سالاری فنوتی در مصاحبه با گزارشگر یک اظهار داشت: به طور کلی ، بادهای موسمی مرطوب در اوایل ماه ژوئن در جنوب شبه قاره هند آغاز می شود و پس از حدود 40 روز در اواسط ماه ژوئیه به ساحل جنوبی می رسد.

وی افزود: علائم ورود مونسون با ورود موج مرده ای به نام تورم از اعماق دریا و از اعماق دریا به ساحل استان منعکس می شود. همچنین به یک دریا محلی تبدیل می شود.

مدیر هواشناسی دریایی چابهار گفت: “باران موسمی وقتی شروع می شود که وضعیت سینوپتیک پس از رسیدن رطوبت به زمین رخ دهد.”

سالاری فنودی افزود.

“موسمی موسمی هندی در تابستان از دریا بیرون می رود و به طور خاص دما را در مناطق ساحلی تنظیم می کند و رطوبت مناسب را در زمین تزریق می کند.”

چابهار گفت: “آسیای جنوبی به طور کلی در تابستان بسیار گرم است ، بنابراین فشار روی زمین کم است و فشار به اقیانوس های اطراف ، اقیانوس هند و اقیانوس آرام اعمال می شود و اختلاف فشار را بین این دو سیستم ایجاد می کند.” بادهای مرطوب از دریا تا زمین شکل می گیرد.

سالاری فنودی خاطرنشان کرد: بادهای موسمی خیس از خشکسالی ، سیستم های همرفت و باران های تابستانی را در مناطق بزرگی از شبه قاره هند ، پاکستان ، جنوب و جنوب شرقی ایران شکل می دهد.

“فعالیت این سیستم به طور کلی تا ماه سپتامبر ادامه می یابد ، وقتی دمای زمین کاهش می یابد ، الگوی synoptic تغییر می کند ، جهت باد تغییر می کند و زمین از دریا می وزد.”

مدیر هواشناسی دریایی چابهار گفت: باران های موسمی هند نقش مهمی در تأمین رژیم های بارندگی در سیستان و بلوچستان ندارند اما بارندگی در این سیستم در برخی مناطق مهم شده است.

سالاری فنوتی گفت: “نکته قابل توجه وقتی که در تابستان باران می بارد این است که در این فصل همه موسمی ها موسمی باران نیستند ، اما باران ممکن است به دلیل طوفان های گرمسیری در اقیانوس شمالی هند یا رطوبت محلی باشد.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا