اقتصادیعمومیگزارشگر کسب و کار

راهنمایی برای تمیز کردن فرش‌های پوشیده شده با گرد و خاک

روش اول: جاروبرقی کشیدن فرش

  1. اتاق را برای جاروبرقی کشیدن آماده کنید: هرگونه اسباب بازی، کاغذ یا لوازم دیگر را که ممکن است در جاروبرقی کشیدن تداخل ایجاد کنند از سر راه بردارید.
  • مراقب چیزهای کوچک مانند سکه باشید.
  • زیر مبلمان را تمیز کنید.
  • نورگیر، مبلمان، پرده و قرنیز را ابتدا تمیز کنید تا بعدا گرد و خاک آن را جاروبرقی بکشید.
  1. از قطعات مختلف جاروبرقی برای تمیز کردن قسمت های مختلف استفاده کنید: گوشه های فرش و قرنیز معمولا بیشترین گرد و خاک را جذب می کنند.
  1. در جهات افقی و عمودی جارو بکشید: ابتدا به سمت جلو و عقب و سپس به سمت چپ و راست جارو بکشید. الیاف فرش معمولا کج می مانند و به همین دلیل باید از تمام جهات جارو بکشید.
  • این روش موثر بوده و مو و کرک را تمیز می کند.
  1. به طور مرتب جارو بکشید: دفعات جارو کشیدن به عوامل مختلف بستگی دارد. به طور کلی بهتر است حداقل هفته ای یک بار خانه را جارو بکشید. البته دفعات به داشتن حیوان خانگی هم بستگی دارد. اگر دو عدد گربه دارید باید حداقل هفته ای سه بار جارو بزنید. کسی که یک سگ 30 کیلویی دارد باید هفته ای 4 بار جارو بکشد. یادتان باشد هدف اصلی جارو کشیدن تمیز کردن مو و کرک است. یکی حیوان بزرگ در مقایسه با حیوان کوچک مو و کرک بیشتری تولید می کند.
  • موتور شوی خودرو نانوسان: اگر کرک و موی زیادی به فرش آغشته می شود قوانین را فراموش کرده و دفعات جارو برقی کشیدن را بیشتر کنید.

روش دوم: تمیز کردن لکه های فرش

  1. از یک دستمال سفید تمیز استفاده کنید: دستمال های رنگی ممکن است فرش را رنگی کرده و مشکل را دوچندان کنند. حوله های ساده هم می توانند موثر باشند.
  • ابتدا با یک دستمال سفید لکه را خشک کنید. سپس با یک دستمال تر لکه باقیمانده را تمیز کنید.
  • برای تمیز کردن فرش از شت و برس استفاده کنید زیرا دندانه های آن به فرش آسیب می زند.
  • کافی است با هر بار لکه شدن فرش آن را تمیز کنید. لازم نیست همیشه این کار تکرار شود.
  1. از یک شوینده فرش مناسب استفاده کنید: شوینده های فرش مختلف وجود دارد که در بطری و قوطی موجود هستند. در حالی که شوینده های چندمنظوره در دسترس می باشند، می توانید بر اساس برچسب راهنما یکی را انتخاب کنید تا برای تمیز کردن لکه مورد نظر مناسب باشند. یادتان باشد لکه های ایجاد شده بر اثر مایعات بدن باید به شیوه خاص خود تمیز شوند.
  • برای تمیز کردن خون تازه ابتدا با آب سرد یا هیدروژن پراکسید آن را تمیز کنید. از آب گرم استفاده نکنید چون لکه باقی می ماند. برای تمیز کردن لکه خشک ابتدا هیدروژن پراکسید را روی آن بمالید و سپس از شوینده آنزیم دار استفاده کنید.
  • برای تمیز کردن ادرار حیوانات از شوینده آنزیم دار مخصوص این لکه ها استفاده کنید. اگر نمی توانید چنین شوینده ای پیدا کنید با محلول آمونیاک لکه ها را تمیز کنید و سپس با آب گرم آن را پاک کنید. لکه های خشک را می توانید با محلول یک سوم سرکه و آب تمیز کنید. در اینجا هم مانند لکه های تازه از شوینده و آب استفاده کنید تا در پایان لکه ای به جا نماند.
  1. ابتدا شوینده را در قسمت غیر قابل دید فرش امتحان کنید: طبق دستور بطری ابتدا مقداری از شوینده را در قسمت غیر قابل دید فرش امتحان کنید زیرا ممکن است برخی از شوینده ها برای فرش مناسب نباشند، پس بهتر است ابتدا آن را امتحان کنید. گوشه یا زیر فرش نقطه خوبی برای امتحان کردن آن است.
  • این روش را روی لکه امتحان نکنید. زیرا هدف مقاومت فرش در برابر شوینده است. اگر فرش رنگ دهد یا لکه شوینده بماند باید از شوینده دیگری استفاده شود.
  1. قسمت لکه شده را تمیز کنید: مقدار کمی از شوینده را به پارچه سفید آغشته کرده و روی لکه بمالید. از مقدار کافی شوینده استفاده کنید.
  • در هنگام تمیز کردن فرش لازم نیست از شوینده زیاد استفاده کنید. زیرا اگر در تار و پود فرش باقی بماند و لکه بزرگتری به جا می گذارد.
  • فرش را نسابید. فشار آوردن زیاد به آن می تواند لکه را بیشتر به فرش فرو ببرد.
  1. فرش را تمیز کنید. با دستمال تمیز و آب کف باقی مانده روی فرش را تمیز کنید. فرش را با آب خیس نکنید زیرا آب توی آن مانده و به کپک منجر می شود.
  • اجازه دهید فرش کاملا خشک شود. اگر لکه بزرگ است می توانید از مقدار بیشتر آب استفاده کرده و سپس با سشوار فرش را خشک کنید.

روش سوم: شامپو فرش

  1. اتاق را برای تمیزکاری آماده کنید: در صورت امکان تمام لوازم را بردارید. برای لوازم سنگین تر که برداشته نمی شوند می توانید زیر پایه ها پلاستیک بکشید تا آب به آن آسیب نزند.
  • اگر پلاستیک مناسب در دسترس نبود می توانید از فویل آلومینیوم یا کاغذ موم استفاده کنید و زیر پایه لوازم بگذارید.
  • شامپو فرش زدن بخارشو زدن هم نام دارد. با این حال در اینجا از آب جوش و شوینده استفاده می شود نه از بخار.
  1. فرش را آماده کنید: ابتدا به بالا و پایین و سپس به سمت جلو و عقب جاروبرقی بکشید. گوشه و کنار را فراموش نکنید.
  • لکه های اصلی را تمیز کنید. شامپو چربی را از بین می برد اما برای تمیز کردن لکه های عمیق هم موثر است.
  1. دستگاه شوینده فرش اجاره کرده یا خریداری کنید: بسیاری از ابزارفروشی ها دستگاه شوینده فرش را برای فروش یا اجاره در اختیارتان می گذارند.
  • اگر شوینده را اجاره می کنید از قبل اتاق را آماده تا به محض آوردن آن کارتان را شروع کنید.
  • شوینده باید بتواند آب را جوش نگه دارد. پیش از خرید یا اجاره درباره آن خوب تحقیق کنید.
  1. نقطه خروج را آگاهانه مشخص کنید: پس از تمیز کردن کسی نباید وارد شود و روی فرش راه برود. مراقب باشید که در گوشه خانه گیر نیفتید. از دورترین نقطه اتاق کارتان را شروع کرده و به جلو بروید.
  2. محلول را طبق دستور برچسب آماده کنید: برخی از شوینده ها به یک شامپوی دیگر هم نیاز دارند که در همان فروشگاه قابل پیدا کردن است. به طور کلی باید شوینده را با آب و کمی شوینده پر کنید.
  • استفاده بیش از حد از شوینده به دستگاه و فرش آسیب می رساند. برخی از افراد توصیه می کنند که استفاده از شوینده کمتر بهتر است.
  1. کفش هایتان را درآورید: فرش خیس آلودگی را جذب می کند و اگر با کفش کثیف روی فرش بروید زحمات تان به هدر خواهد رفت. به جای آن جوراب پوشیده و کیسه پلاستیکی روی پا یا کفش بکشید. همچنین می توانید از چکمه های مخصوص تمیزکاری استفاده کنید.
  • برخی از شوینده ها از بقیه مضرتر هستند. بنابراین بهتر است با پای کاملا برهنه روی آن نروید.
  1. اجازه دهید دستگاه تا حد امکان آب را جذب کند: به طور کلی دستگاه ها طوری طراحی شده اند که تا حد امکان آب را جذب می کنند. باید به آرامی به دستگاه اجازه دهید آب را جذب کند.
  • اگر فرش خیس بماند در آن صورت ممکن است کپک بزند.
  1. اجازه دهید فرش در فضای تهویه دار خشک شود: در و پنجره ها را باز بگذارید تا هوای اتاق عوض شود. مطمئن شوید فرش در عرض 24 ساعت خشک شود تا کپک نزند.
  • اگر نمی خواهید پنجره را باز کنید می توانید کولر را در دمای 72 تا 78 درجه گذاشته و در را باز بگذارید.
  • استفاده همزمان از خشک کن فرش، پنکه، دمنده، رطوبت گیر و دستگاه تهویه می تواند فرایند خشک کردن را تسریع کند.
  • خشک کردن 6 تا 12 ساعت طول می کشد و در این زمان روی فرش راه نروید و مبلمان نگذارید.
  • پس  از خشک شدن کامل فرش می توانید پلاستیک ها را جمع کنید.
  1. فرش را دو بار تمیز کنید: اگر پس از بخارشو زدن لکه روی فرش ماند ممکن است آلودگی بیشتری جذب کند. برای تمیز کردن آن محلول برابر سرکه سیب و آب را توی دستگاه ریخته و دوباره فرایند تمیز کردن را تکرار کنید. سرکه باقی مانده شوینده را تمیز می کند.
  • بهتر است فرش های قسمت های پررفت و آمد خانه را سالی دو بار و فرش های قسمت های کم رفت و آمد را هر 18 ماه یک بار تمیز کنید. اگر فرش روشن است و زودتر کثیف می شود، زودتر آن را تمیز کنید.

روش چهارم: جلوگیری از کثیف شدن فرش

  1. مواد آلوده کننده را از فرش دور کنید: فرش و موکت در مقایسه با کاشی و کفپوش سریع تر کثیف می شوند. به همین دلیل آشپزخانه و پذیرایی را فرش نمی کنند. بهتر است تا حد امکان روی فرش غذا و نوشیدنی نخورید.
  2. پیش از راه رفتن روش فرش کفش را درآورید: در کشورهایی مثل کانادا و ژاپن روش فرش کفش نمی پوشند تا آلودگی بیرون به خانه نرود. می توانید شما هم کفش را درآورده و در کنار بگذارید. کفش یکی از عوامل اصلی آلوده کردن فرش است.
  3. به حیوانات خانگی تان خوب آموزش دهید: مطمئن شوید سگ و گربه تان روی فرش خرابکاری نکند. ظرف حیوان را دور از فرش و روی کفپوش قرار دهید. اگر برای حیوان جعبه ای قرار می دهید آن را دور از فرش و روی زیرانداز بگذارید. زیرانداز از آلوده شدن فرش جلوگیری می کند.
  4. هرگونه آلودگی را سریع تمیز کنید: هرگونه آلودگی و لکه را سریع تمیز کنید. هر چقدر لکه بیشتر روی فرش بماند، تمیز کردن آن سخت تر است.
  • در صورت ریختن مایع رنگی آن را با پارچه سفید تمیز کنید. به جای اینکه به سمت طرفین بمالید به سمت بالا و پایین بمالید. زیرا مالیدن به سمت طرفین لکه را بیشتر به پارچه فرو می برد.
  • ذرات ریز را جاروبرقی کنید.
  • مواد چسبنده مانند آدامس و کره را با چاقوی تیز بتراشید
دکمه بازگشت به بالا