عمومی

نقش مذاکرات بین‌الافغانی در تحقق صلح در افغانستان

محسن پاک عین در وب سایت کمیته راهبرد دیپلماتیک گفت: اهمیت جلسات صلح در افغانستان با هدف آماده سازی برای آغاز مذاکرات بین افغانستان است. دولت ها و گروه های قومی بویژه طالبان نقش مهمی در دستیابی به صلح و ثبات در افغانستان دارند و باید توسط جامعه جهانی مورد حمایت و استقبال قرار بگیرند.

وی گفت: “بی ثباتی و بی ثباتی در افغانستان منجر به کاهش بی ثباتی و امنیت در منطقه خواهد شد.” کشورهای این منطقه بسیار علاقه مندند صلح مشروع را در افغانستان ببینند. ” مطمئناً برقراری صلح در افغانستان به توسعه این کشور کمک خواهد کرد و کشورهای همسایه از جمله ایران را به مشارکت در پروسه های بازسازی و توسعه اقتصادی افغانستان و ترقی در جهت صلح و امنیت در منطقه تشویق می کند. .

تمرکز بر عدم دخالت ایالات متحده در جلسات افغانستان و روند صلح

ما همیشه معتقد بودیم كه برگزاری كنفرانس افغانستان می تواند برای دستیابی به راه حل مناسب برای پایان دادن به خشونت افغانستان بسیار مؤثر باشد. البته کشورهای خارجی به ویژه ایالات متحده نباید در جلسات افغانستان شرکت کنند و طبق منافع ملی باید مذاکرات بین سایر سازمان ها و دولت های افغانستان انجام شود.

پاک عین در ارزیابی مثبت این جلسه تأکید کرد: مهمتر از همه ، بحث درباره صلح باید دائمی و پایدار باشد. صلح ماندگار و پایدار بدون تکیه بر محور عدالت غیرممکن است. صلح در افغانستان ادامه خواهد یافت. در این روند ، صلح است که دخالت ناتو با کشورهای خارجی ، به ویژه ایالات متحده را به طور کامل مسدود می کند.

ایالات متحده علاقه ای به امنیت افغانستان ندارد

وی گفت: “تاریخ نشان داده است كه ایالات متحده صلح را در افغانستان دنبال نمی كند.” اضطراب توجیهی برای وجود سربازان آمریکایی در این کشور اعلام شد. بنابراین ، ایالات متحده علاقه ای به امنیت افغانستان ندارد. این نیز در شرایطی است که داعش به طور غیرمستقیم از وجود افغانستان حمایت می کند. بنابراین ، صلح است که با قدرتهای خارجی دخالت نمی کند.

پاک عین این پایان خشونت را محور دوم صلح خواند و افزود: “افغانستان امروز از خشونت و جنگ این کشور بسیار ناراضی است.” این امر وحدت ملی کشور را تضعیف کرد. از این رو ، عدالت ادعا می کند که خشونت ، مقدمه جنگ ، از سایه این مذاکرات برداشته می شود.

این امر بر لزوم حفظ این قطعنامه اجلاس متمرکز شده است.

یک دیپلمات در کشور ما گفت: دلیل سوم ثبات و عدالت صلح این است که قطعنامه “اجلاس سالانه” که ساختار دولت افغانستان را ایجاد کرده است ، حفظ و معروف به جمهوری اسلامی افغانستان است. در برخی مذاکرات بین ایالات متحده و طالبان ، تلاش شده است تا نام “جمهوری اسلامی افغانستان” به “کشورهای بومی اسلامی افغانستان” تغییر یابد ، که طالبان دنبال می کنند. این مغایرت با توافق نامه ای است که در جلسه علنی توافق می شود و نباید هویت اصلی جمهوری اسلامی افغانستان را سلب کند.

اهمیت تعیین معیارهای اسلامی برای برقراری صلح قانونی

پاک عین افزود: برخی از سازمانهای غیردولتی خارجی و خارجی در افغانستان در تلاش هستند تا کشور را به سمت سکولاریسم سوق دهند. “در واقع ، آنها می خواهند جلوه و ظاهر ارزشهای اسلامی را حفظ کنند ، اما فرهنگ غربی باید در کشور حاکم شود.” مطمئناً در این صورت ، مردم مسلمان در افغانستان این مسئله را نمی پذیرند و دوباره عامل جنگ و خشونت در این کشور خواهد بود. بنابراین تأکید بر حفظ جایگاه اسلامی در افغانستان و مبانی معیارهای اسلامی در این کشور بسیار حائز اهمیت است و می تواند به برقراری صلح عادلانه در این کشور کمک کند.

رئیس ستاد پیشین افغانستان در وزارت امور خارجه با تأکید بر اهمیت سازماندهی کار و توجه به مسائل مربوط به پناهندگان ، تأکید کرد بر تلاش های بازگشت و اشتغال پناهندگان در افغانستان.

وی خواستار آزادی زندانیان طالبان توسط دولت به عنوان موضوع مهم دیگر در روند صلح بود. این در حالی نیست که بسیاری از زندانیان آزاد شده و سپس دوباره مسلح شده و می خواهند اضطراب را در افغانستان ایجاد کنند.

پاک عین می افزاید: “ما باید سازوکاری ارائه کنیم تا اطمینان حاصل شود که افرادی که آزاد شده اند ، دوباره به اقدامات ناپایدار افغانستان اعتماد نخواهند کرد.”

مذاکرات ایران با افغانستان احتمالاً برگزار می شود

وی همچنین از اظهارات 15 نقطه ای از وزیر امور خارجه محمدجزاف و رئیس جمهور افغانستان افغانستان قدردانی و از مذاکرات صلح و لزوم ادامه این گفتگو تشکر کرد: همچنین می توانید از صلاحیت و امکانات برای تسهیل روند گفتگو بین افغانستان و میزبان این گفتگوها استفاده کنید.

* ارسال شده در وب سایت کمیته استراتژی دیپلماتیک. ۲۳ تیر ۱۳۹۹

دکمه بازگشت به بالا