اقتصادی

ورود جدی مراکز تحقیقاتی به عرصه روش‌های نوین آبزی‌پروری

گزارشگر یک/ خوزستان معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت: در معاونت توسعه فرصت آزمون و خطا وجود ندارد. برای صادرات و طراحی مجدد سازه.”

مرتضی افراسیابی در سفر به استان خوزستان در دیدار با اساتید دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز به مناسبت هفته پژوهش، رشد و توسعه شیلات ملی را مرهون تلاش ها و همکاری های پژوهشی دانست. و گفت: وضعیت مطلوب فعلی شیلات کشور امکان پذیر نبود.

به گزارش گزارشگر یک، وی افزود: برنامه ملی نوآوری شیلات که توسط دولت جدید طراحی شده است، برنامه ای بسیار جاه طلبانه و جهش یافته است، اما این برنامه قطعاً قابل دستیابی است و الزاماتی در این زمینه وجود دارد که یکی از آنها الزامات تحقیقاتی است. و توسط دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی برای کمک به دستیابی به این اهداف در حال توسعه است.

افراسیابی، آبزی پروری را 45 درصد تولید شیلات کشور معادل 550 تا 560 هزار تن اعلام کرد و گفت: شما 1.6 میلیون تن دریافت خواهید کرد که سه برابر افزایش است.

معاون آبزی پروری سازمان شیلات گفت: از سوی دیگر منابع شیلاتی به سرعت در حال کاهش است به طوری که 55 درصد از تولید ماهی کشور از بخش دریایی و 45 درصد از بخش آبزی پروری تامین می شود.

وی تغییر رویکرد فعالیت های آبزی پروری را یکی از مهم ترین برنامه های شیلات ایران عنوان کرد و گفت: در طرح تحول برنامه ریزی شده از تمام ظرفیت آب شیرین استفاده شده و منابع جدیدی به نام آب شیرین وجود نخواهد داشت. پرورش بر اساس بهره وری و طراحی است.

افراسیابی تولید ماهی پرورشی در قفس را بین 400 تا 600 هزار تن برآورد می کند. تحقیقات کنونی حاکی از آن است که قفس های کشور ظرفیت تولید بیش از 4.5 میلیون تا 5 میلیون تن ماهی را دارند.

معاون شیلات و آبزی پروری ایران به خشکسالی، تنش و محدودیت آبی در برخی مناطق مرکزی و کویری اشاره کرد و اظهار داشت: این می تواند فرصتی ارزشمند برای تنوع آبزی پروری از جمله پرورش ماهی تیلاپیا در جامعه باشد.

وی گفت: پرورش ماهی تیلاپیا در دستیابی به این چشم انداز بسیار موثر است.

افراسیابی گفت: در بخش توسعه شانس آزمون و خطا وجود ندارد و تقاضای ما در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی ورود جدی به حوزه روش های نوین آبزی پروری مطابق با استانداردهای جهانی برای صادرات و بازطراحی سازه است.

وی تاکید کرد: خوزستان مجموعه ای از گونه ها و فعالیت های آبزی پروری است. مرکز تحقیقات علمی بر لزوم تغییر نگاه آبزی پروری از سنتی به صنعتی و مدرن برای دستیابی به حداکثر بازده با حداقل ریسک تاکید کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا