اجتماع

از آثار طبیعی ملی استان تهران چه می‌دانید؟

استان تهران دارای سه اثر طبیعی طبیعی طبیعی ، گیاهی و جانوری است و یکی از استانهایی است که تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران قرار دارد.

به گزارش گزارشگر یک با مساحت 550 هکتار ، “منطقه تار و هوئر” از سال 1390 به عنوان یک اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده است ، از جمله تار و هوایر در محور فرسوده بین دو کوه قره داغ در شمال (کوه دبور) و زرین در جنوب. دریاچه گنجانده شده است. این دریاچه در ارتفاع 3230 متری در ورودی کوه و حدود 500 متر با آن فاصله دارد.

دو دریاچه بالاتر از یکدیگر دارای مساحتی در حدود 7 کیلومتر مربع است که حداکثر طول دریاچه تار 1.3 کیلومتر ، طول متوسط ​​400 متر ، طول دریاچه هوایر حدود 900 متر و عرض متوسط ​​150 متر است. سطح آب به لحاظ فصول متفاوت است و مهمترین گونه های گیاهی آن عبارتند از: Artemisia ، Astragalus ، بابونه ، آویشن ، Barrie ، کما ، میر حسن ، جو ، زرشک ، بومادران ، گندم ، هالک ، شیرین بیان ، شبدر ، جو. وحشی ، عنبیه ، پیاده روی ، فرشته و پیاز را ذکر کنید.

علاوه بر این ، گونه های حیات وحش در این منطقه می توانند از قوچ های وحشی ، میش ، بز ، گراز وحشی (گراز) ، گرگ ، شغال ، سنجاب ، گربه وحشی ، زالزالک ، زالزالک ، تیهو ، شاهین ، تخته سنگ ، تخته سنگ ، اندام ، اندام ، جگرهای دماوندی باشند. نامهای وارنوس و آگاما وجود دارد.

تنگه یکی دیگر از آثار ملی طبیعی در استان تهران ، با مساحت 3650 هکتار ، در حدود 15 کیلومتری شمال غربی شهر فیروزکوه.

تنگه واشی حدود 300 متر طول دارد و دارای یک دیوار صخره بلند با ارتفاع حدود 100 متر است که از کوه های ساوا شروع می شود و از میان دشت ها عبور می کند ، همچنین از طبیعت زیبا و همچنین بناهای تاریخی استفاده می شود. یکی از سه کتیبه مشهور دوره قاجار در تنگه کای و دو مورد دیگر در تونل های چشمه علی شهر ری و وانا در جاده هراز قرار دارد.

یکی از گونه های برجسته گیاهی در منطقه باریجه است و گونه های معمولی حیات وحش در منطقه شامل تارهای کامل ، قوچ ، میش و گرازهای وحشی ، گرازهای وحشی ، عقاب ، دلیلی و سارگپ است.

فرشاد فیروزنیا- رئیس اداره حفاظت از محیط زیست در فیروزکوه – ماه گذشته از لایروبی و مرمت منابع آب در مناطق مدیریت شهری از جمله تقویت و کنترل تنگه های واشی و محیط زیست فیروزکوه خبر داد.

یکی دیگر از آثار ملی طبیعی در استان تهران غار لودا پشان دارای وسعت 3 هکتار از سال 1390 به عنوان یک اثر طبیعی ملی ثبت شده و در 103 کیلومتری تهران در جوار روستای به همین نام و در دامنه های شمالی دره رودافشان در 62 کیلومتری فیروزکوه واقع شده است. رودخانه دالیچای در اعماق دره جاری می شود و دریاچه های تارا و هاور را تخلیه می کند (رودخانه ذوب شده هابل از یخچال های طبیعی قارا داغ).

دهانه غار رودافشان در داخل گودال بزرگی 1800 متر از سطح دریا و تقریباً 100 متر قطر است و فقط از لبه گودال قابل دیدن است. ورودی غار بسیار گسترده و طاق ، 40 متر طول و 12 متر ارتفاع است. اولین سوراخ بزرگ غار به قطر 80 100 100 متر و دهانه 25 متر است و به دلیل استحکام کف ، هیچ ترک و سنگی در حال سقوط دیده نمی شود.

سوراخ دوم غار در پشت دیوار سنگی به ابعاد حدود 60 50 50 و ارتفاع 20 متر واقع شده است. علاوه بر این ، اندازه سوراخ 3 حدود 50 x 40 و ارتفاع آن 15 متر است و در سراسر سالن دارای سبزیجات و قطره های زیبا ، ستون ها و آبشارها وجود دارد و قطره پنجره ها و گل های کلم در کل بام این تالار قابل مشاهده است.

مهمترین گونه های گیاهی منطقه عبارتند از: artemisia ، astragalus ، بابونه ، آویشن ، barrie ، کما ، میر حسان ، زرشک ، شبدر ، جو وحشی ، زنبق دره و باهنگ. علاوه بر این ، گونه های حیات وحش معمولی در منطقه قوچ ، گراز وحشی ، گربه وحشی ، پشته ، تیهو ، شاهین ، بالابان و جاروبرقی البرزی است.

براساس اعلام وزارت محیط زیست تهران ، غار روده پشان در تمابند ، بناهای طبیعی دریاچه تار و هاور و آثار طبیعی بنای تنگه پای پیرنگ از جمله مناطقی است که توسط سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران اداره می شود.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا