فرهنگی

توازنی بین ساحت خلق و نقد هنر نداریم

پروفسور فرشچیان ، رئیس دانشگاه هنر اسلامی- ایرانی ، ابراز تأسف کرد که هیچ تعادلی بین حوزه خلاقیت ایران و نقد هنری وجود ندارد. ما در تئوری هنر بسیار ضعیف بودیم.

به گزارش گزارشگر یک باخمان ناموارموتلاچ در کنفرانس تحقیقات بازخوانی نقد پژوهش هنر که عصر امروز (پنجشنبه ، 18 دسامبر) برگزار شد ، گفت: “اگر بگوییم هنر دو حوزه نقد و خلقت دارد ، متأسفانه ما در ایران تعادل بین انتقاد و خلقت را داریم.” “نه” حوزه آفرینش بسیار خوب توسعه یافته و آثار بسیار باشکوهی را در طول تاریخ تولید کرده است ، اما در نقد و تئوری هنری بسیار ضعیف است.

وی افزود: “دنیای مردم جهانی شگفت انگیز و مرموز است ، اما از آنجا که حوزه انتقاد ایران توسعه نیافته است ، دیگران می توانند اسرار دنیای مردم را بهتر کشف کنند.” اگر بتوانیم به طور جدی در زمینه نقد کار کنیم ، می توانیم آثار هنری را بهتر از سایرین نقد کنیم ، زیرا در این فضا و کار هنری رشد کرده ایم.

فرشچیان ، رئیس دانشگاه هنر اسلامی ایران ، خاطرنشان کرد: اگر انتقادات خوبی دریافت نکنیم قطعاً مردم از شکست رنج می برند. کتاب هایی که طی 10 سال گذشته در موزه های خارجی بوده اند اما ما نتوانسته ایم به آنها دسترسی پیدا کنیم ، در حال تکثیر هستند. در خود دانشکده دانشگاه فرشچیان امکان داشتن کرسی تئوری هنر به دانشگاه اختصاص داده شده است و کسانی که فکر می کنند مهارت های جدیدی در زمینه تئوری دارند می توانند از این فرصت استفاده کنند.

در ادامه جلسه ، دکتر ایرج داداشی ، استاد دانشگاه هنر گفت: “سtionsالات در مورد هنر اسلامی چندین برابر دشوارتر از س aboutال در مورد هنر است. علاوه بر دیدگاه ها و نظرات مختلف در مورد هنر ، دیدگاه ها و نظرات بسیاری در مورد اسلام وجود دارد.” . ما روبرو خواهیم شد باید بدانیم که در هر رویکرد ، راهی به وجود آمده است که ممکن است برای همه یکسان نباشد.

وی افزود: “همه مطالعات در جهان فعلی از یك طرف می تواند اولین مطالعات باشد”. از طرف دیگر ، همه مطالعات براساس مطالعات قبلی است. دروس را نباید نادیده گرفت و دست کم گرفت ، زیرا بدون شک یافته های مطالعه را پنهان می کند.

داداشی ادامه می دهد ، “زمینه تحقیق می تواند باعث ایجاد آگاهی و ایجاد نگرش و بینش فوق العاده ای شود.” وقتی متفکران و محققان برای نگرش خاص و انتخاب رویکردها و روش های مشابه و پیروی از یک سیستم خاص تفکر و بینش و زبان دور هم جمع می شوند ، گفتمان یا گفتمانی را شکل می دهند.

دانشکده دانشکده هنر گفت: مشکلات هنری مبتنی بر گفتمان می تواند مشکلات فلسفی و فلسفی هنر ، مشکلات تاریخی هنر ، مشکلات جامعه شناسی هنر ، مشکلات مردم شناسی هنر ، واژگان و مشکلات ریشه ای و … باشد. .

وی با تأکید بر لزوم توجه به عدالت ، تعصب ، تسلط ، تعمیم ، کاهش ، تمسخر و تمایل هنگام بحث درباره هر موضوعی ، گفت: هنگام بحث درباره هر موضوعی ، طبیعتاً تفاوت ها و ناسازگاری های زیادی وجود دارد. این دیدگاه ها و سخنرانی ها به چندین نکته نیاز دارد. دلیل این امر این است که به دلایل آنها است که می تواند علل اختلاف و تنوع آرا و نظریه ها را شناسایی کرده و به عنوان امکان مشاهده موضوع از زاویه دیگری مورد استفاده قرار دهد.

در پایان این کنفرانس ، دکتر نیر طهوری ، استاد دانشگاه آزاد اسلامی و والری گونزالس ، محقق دانشگاه SOAS لندن ، هر یک نظرات خود را در مورد هنر اسلامی با هنری کربن بیان کردند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا