عمومی

واکنش معاون روحانی به ماجرای مرگ مهرداد سپهری

پس از مرگ مهرداد سپهری ، مرد جوان مشهدی هنگام دستگیری توسط پلیس ، معاون رئیس دادگستری یادداشتی را منتشر کرد که در آن چند نکته مشخص شده است.

به گزارش گزارشگر یک ، لعیا جنیدی در روزنامه “ایران” نوشت: طبق تصاویر و فیلم های ارسالی ، از نظر الزامات سیستم حقوقی برای مرگ شهروندان خراسانی ، که به وضوح در معرض نقض قانون ضابطان اجرای قانون (ضابطان قضایی) ، موازین قانونی اسلامی ، تعهدات بین المللی دولت و مطالبات منافع اصلی ملی قرار دارند. گزارش امور توسط معاون حقوقی رئیس جمهور برای پیگیری اجرای اصول قانون اساسی تهیه شده است که بر اساس ملاحظات زیر است:

1- اصل دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر کرامت انسانی و ارزش والا تأکید دارد و اصل بیست و دوم بر مصونیت از حمله به زندگی شخصی ، عزت و غیره تأکید دارد. بر این اساس ، در اصل 39 قانون اساسی ، با صراحت تأکید بر وضعیت محروم از آزادی و قدرت ، اعلام کرد: “به هر حال می توان آن را ممنوع و مجازات کرد.” همانطور که در مورد فوق مشاهده می شود ، قوانین مربوطه دولت تعرض به زندگی و حیثیت فردی را تجویز نمی کند و بنابراین هیچ قدرت قضایی وجود ندارد و در حالت اول ، مقامات قضایی حق ندارند از حد مقرر در قانون فراتر روند. به آرامی

2- قانون اساسی بر اساس اصل کرامت والای انسانی ، همه شهروندان را در یک سطح برابر قرار داده است. بند 14 اصل سوم قانون اساسی یکی از اهداف اساسی است که دولت (دولت) باید برای دستیابی به آن “برای تأمین حقوق جامع زنان و مردان و ایجاد امنیت قانونی عادلانه و منصفانه برای همه مردم مردم در برابر قانون” تلاش کند. تعریف شده اند همین رویکرد در اصول 20 ، 36 ، 37 و 38 تأیید شد.

3- طبق قوانین اسلامی ، حتی اگر یک قتل مقدماتی پس از دادرسی قضایی انجام شده باشد ، جز مجازات مقرر در حکم نهایی قابل اعمال نیست.

4- این جایگاه موازین قانونی و قانونی نیز با مفاد اسناد بین المللی انجام شده توسط دولت سازگار است. مطابق ماده 1 اعلامیه جهانی حقوق بشر ، “همه انسانها باید آزاد باشند ، با كرامت و حقوق برابر به دنیا بیایند ، از موهبت خرد و وجدان برخوردار باشند و با روحیه برادری با یكدیگر رفتار كنند.” بعلاوه ، مطابق ماده 7 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی (مصوب 1966) ، که توسط دولت ایران به رسمیت شناخته شده و طبق ماده 9 قانون مدنی به عنوان قانون داخلی در نظر گرفته شده است: “هیچ کس بی رحمانه شکنجه نمی شود ، شما نباید دریافت کنید. ” “این بی رحمانه ، غیرانسانی یا توهین آمیز بود.”

5- سیستم عدالت کیفری دولت تنها زمانی تکمیل خواهد شد که با هدف حفاظت از عزت ذاتی و برابری همه شهروندان در برابر هر نوع تجاوز ، و اصلاح و بازیابی وضعیت اجتماعی مجرمان ، سازمان یافته باشد. به زندان بیندیشید. متأسفانه ، آنچه برای شهروند مورد بحث توسط دادگستری اتفاق افتاد نقض آشکار برخی قوانین قانونی در مورد رفتار با شهروندان متهم است.

6- فصل 10 قانون کیفری اسلامی ، جلد 5 (قانون مجازات و مجازات های شکایتی) (تقصیر مقامات دولتی و مقامات عمومی) ، ضمانت هایی را برای اعمال مغایر با معیارهای فوق در نظر گرفته است. مطابق ماده 570 این قانون: “کلیه مقامات دولتی و ادارات دولتی و مقامات مربوط به م institutionsسساتی که برخلاف قانون از افراد سلب آزادی می کنند و یا با عزل از حقوق مشخص شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران سلب می شوند” و ممنوعیت مشاغل دولتی از 1 تا 5 سال به دو ماه تا سه سال حبس محکوم خواهید شد. »در این رابطه می توانید به ماده 579 نیز مراجعه کنید. ماده 7 قانون آیین دادرسی کیفری همچنین آزادی قانونی و تابعیت را تحت ضمانت ماده 570 قانون جریمه و بازدارندگی پیش بینی کرده است. برای اطمینان از رعایت تابعیت مندرج در قانون احترام.

7- با در نظر گرفتن ضرورت “كنترل كامل فرهنگ اسلامي و تلاش مستمر براي قوانين پليس” (بند 4 ماده 4 قانون استقرار نيروهاي پليس در جمهوري اسلامي ايران) ، و با در نظر گرفتن اصول فوق الذكر ، پليس به عنوان افسر “منظم و برای ایجاد امنیت و اطمینان از آسایش شهروندان و افراد »(بند 1 ماده 4 قانون تأسیس مقامات قضایی در جمهوری اسلامی ایران) این اقدامات خلاف قاعده قانون و احترام به تابعیت از منظر حقوقی جامعه شناسی و جرم شناسی مورد تجزیه و تحلیل و بررسی قرار می گیرد. و ما با تأمین ، تقویت و توسعه آموزش های حقوقی و حرفه ای لازم برای زیردستان خود ضمن رسیدگی مناسب و اطلاع رسانی به عاملان ، مجدانه آنها را رصد و از وقوع چنین وقایع ناگوار جلوگیری می کنیم.

علاوه بر این ، مطابق با فصل 2 قانون آیین دادرسی کیفری ، قوه قضاییه باید توجه بیشتری به اعمال نظارت قانونی بر قضات در انجام وظایف خود داشته باشد ، به طوری که چنین موارد خودسرانه ای موجب نقض حقوق و هزینه های شهروندان نشود. صدمات جبران ناپذیری به کشور وارد نکنید.

سرانجام ، وظیفه پلیس برای دستگیری و بازداشت شهروندان متهم ، وظیفه ضابط دادگستری است و طبق ماده 30 قانون آیین دادرسی کیفری ، تأکید می کند که دادستان ها برای کسب مهارت های لازم باید آموزش های ضمن خدمت را ادامه دهند. و به تعهدات قانونی در قبال قضات عمل می کند. مطابق ماده 12 آیین نامه اداری در مورد کسب سمت ضابط قضایی ، صدور کارت استفاده انحصاری از ضابطان دادگستری نیاز به گواهی پایان کار و تأیید دادسرا دارد. بدیهی است که برای جلوگیری از چنین تخلفاتی ، شما باید تعهدات قانونی فوق را به طور جدی دنبال کرده و عملی کنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا