عمومی

انسانی برفراز تاریخ؛‌ رازکاوی ناموری امام علی(ع)

بر اساس داده های تاریخی ، بدون شک علی امام علی (ع) دارای ویژگی های بسیاری بود که همه چیز را در یک شخص قرار می داد ، او را از دیگران متمایز می کرد و برتری و دوام او را متمایز می کرد. دانش ، خرد ، شجاعت ، قدرت ، تقوا ، ایمان ، زهد ، عشق ، ارادت ، تقوا ، عشق به اسلام ، عشق به خانواده ، شفقت ، مهربانی و … تنها برخی از صفاتی است که در مورد وی اظهار نظر شده است. ابیال-حدید ،(یک) هیچ کس نمی تواند او را با او مقایسه کند ، اما به گفته دکتر شریعتی ، اشتیاق و الگوسازی او را در قالب یک افسانه درست کرد.(2) اساساً به مردانگی معنا داده شده است و در دوران مدرن به آن شخصیتی جهانی و متمدن داده شده است ، در این حالت نباید آن را شناخت و سایر صفات و خصوصیات را باید یافت. مهمترین چیز در راستای مسئولیتهای رهبری شما در چند نکته بیان شده است.

1. عدالت آقا ، که به قول جورج جرداد ، او را به صدای عدالت انسانی و تجسم عدالت تبدیل کرد ،(سه) این بارزترین ویژگی است. علاقه و تلاش همیشگی آنها برای دستیابی به عدالت و مبارزه با همه ظلم ها ، البته همان چیزی است که از امام امت انتظار می رود. زیرا او یک رهبر فوری نیست که تظاهر به ظاهر یا مجموعه ای از صفات شخصی یا کمالات شخصی کند. همه اینها فراتر از آن است که او را به سطح یک انسان متعالی با فاصله برای رسیدن به امامت برساند. امام رهبر و پیشگام جامعه است و البته باید اقدامات فعال و تفکر خلاق خود را در امور مربوط به سیاست و زندگی اجتماعی نشان دهد. امام به عدالت فکر می کرد و می کوشید تا زمانی که همراه و دستیار رسول خدا بود ، هنگامی که در موقعیت شکنجه برای خلفا بود یا زمانی که رئیس دولت بود ، به آن برسد. وقتی که این یک عمل ناعادلانه بود. وقتی یکی از فرمانداران را دید ، نه تنها عصبانی شد ، بلکه او را اخراج کرد.(4) و هنگامی که هدیه را دریافت کرد ، شخص را عصبانی کرد زیرا اعمال خود را انحرافی می دانست.(5)

2. از آنجا که پیامبر (ص) چنین روشی را دنبال می کرد ، نگاه انسان به انسان فراتر از موقعیت و وابستگی آنها از دیگر ویژگی های امام بود. از نظر شوپنهاور ، وی از نظر زن و مرد بزرگ و کوچک ، رنگ پوست ، حرفه و غیره تمایزی قائل نبود ، وی نه به دارایی و دارایی های خارجی بلکه به وجود و کرامت انسانی اشاره داشت.(6) ‌او به جای دستورات سیاسی و سیاسی و مطالبات سختگیرانه و مجازات آمیز ، همانطور که در توصیه ها یا راهنمایی های خود به نماینده خود بود ، به ویژه در نامه خود به مالک اشتر ، بر مهربانی ، لطافت و نرمش تأکید کرد. واقعاً طلایی و شگفت انگیز: ‌ خود را برای تعامل با دیگران آماده کنید ، آنچه را که دوست دارید برای خود انجام دهید و آنچه را که برای خود دوست ندارید برای خود انجام دهید.. سپس ادامه می یابد. ظلم نکنید ، خوب کار کنید بدون اینکه دوست داشته باشید مورد ظلم قرار بگیرید. درست مثل اینکه شما می خواهید خوب کار کنید و نمی خواهید دیگران با شما رفتار کنند ، با آنها این کار را نکنید..(7) این توصیه در هنگام برخورد با مسلمانان نیست ، بلکه به همه توصیه می کند.

3. عزت نفس برای دیگران و نداشتن امتیازات خاص / آدم خواری ویژگی دیگری بود که دیگران را از ماندگاری آنها متمایز می کرد. هنگامی که وی به عنوان یک خلیفه مسلمان رئیس یک جامعه بزرگ مسلمان بود و می توانست تقریباً از اختیارات و امکانات خود بنا به خواسته خود استفاده کند ، هیچ امتیاز خاصی را برای خود یا خانواده اش در نظر نگرفت و به دیگران توصیه کرد که از امتیازات ویژه ای برخوردار نشوند. .(8) من مانند دیگران زندگی می کردم ، اگر از آنها کمتر استفاده نمی کردم ، مانند دیگران از حقوق اجتماعی بهره مند می شدم و به یک شهروند عادی تبدیل می شدم.(9) رهبری امت در خانواده وی بر اساس مجموعه ای از داده ها و عقاید تعریف شده بود ، اما او برای تثبیت موقعیت پسرش کمی حرکت نکرد. من توانستم از سنت عرب و زندگی سیاسی خلیفه اول و دوم حمایت کنم ، اما اینطور نبود. زیرا خلفا و حکومتداری را حقوق اجتماعی و حقوق برابر با دیگران در این زمینه می دانستند.

ویژگی حضرت علی (ع) با صفات و صفات بسیار زیاد است و هیچ کس نمی تواند وجود خودش را نادیده بگیرد. اما این چیزی نیست که او برای رسالت الهی ، پیشانی دینی و رهبری اجتماعی خود نیاز دارد. مسئله. او فکر نمی کرد از دیگران برتر است و این جمله پیام آور خدا که در آن گفت بارها از او شنیده است شعار زندگی او بود. ضعیف را از قوی ، بدون ترس و لکنت نپذیرید.(10)

اما در واقعیت ، چرا این بخش از وجود بزرگان در مجامع عمومی کمتر مورد بحث قرار می گیرد؟ در حقیقت ، مردم راهی دیگر برای تعریف زندگی خداپسندانه خود ندارند و اقدامات آنها براساس الگوی دینی تعریف شده برای آنها انجام می شود. اعمال نبوی که سنت امام پیامبر نشان می دهد درست است و چنین اقدامات گران قیمتی درست نیستند. آسان است ، برای توجیه زندگی ، پیچاندن زندگی خود مدل برای بهتر قرار گرفتن آن در زندگی خود ، این استعاره معکوس یک سنت غلط بی پایان از تاریخ بشریت در تمام ادیان است!

* دانشکده م Instituteسسه علوم و فرهنگ اسلامی ، مطالعه تمدن اسلامی. a.vasei@isca.ac.ir


1. ابن ابی الحدید ، 2 شرح نهج الابیله ، قسمت 1 ، 9-11

2. علی حقیقت در افسانه ها ، یکی از سخنرانی های دکتر شریعتی ثی ، عنوان کتاب وی.

3. کتاب امام علی ، صدای عدالت بشری ، ترجمه شده به فارسی با عنوان علی صدای عدالت انسانی توسط هادی خسروشاهی.

4. بهبودی ، ج نهج السعاده ، ج 4 ، ص 144.

5. نهج البلاغه ، خطبه 214.

6. شوپنهاور ، متفکر آلمانی ، در کتاب حکمت زندگی خود ترجمه محمد مبشری ، سه شخصیت انسانی را ذکر کرده است.

7. نهج البلاغه ، نامه 53.

8. رویکرد اطلاع رسانی ، ناما.

9. ابن شهر آشوب ، مناقب ، ج 2 ، ص 105.

10. نهج البلاغه ، نامه 53.

دکمه بازگشت به بالا