عمومی

معادله قاچاق دام در قطب دام‌پروری/از گرانی گوشت تا ضعف زیرساخت‌ها – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین-گروه محلی: ما اخبار روزانه می شنویم که بازار در حال نوسان قیمت است و محصولات گران می شوند. یک روز مرغ و تخم مرغ ، روز دیگر روغن. روز دیگر ، برنج ، لوبیا و روز دیگر لوازم بهداشتی و …

این دومینو این بار به گوشت قرمز رسید. گوشت دام سبک و سنگین ناگهان تقریباً به 60٪ رسید ، پس از مدتی دوباره کاهش یافت و سپس افزایش یافت. اگر مردم در این بین مانده باشند چه؟ آخر باید بخرم؟

اما این در شمال خراسان کمی متفاوت است. این استان از نظر تولیدات دامی وضعیت خوبی دارد و می تواند بیش از حد لازم گوشت قرمز تولید کند و قیمت گوشت در بازار بالاتر از استانهای اطراف است. ما سعی کردیم علت این رویداد را پیدا کنیم و مشکل محلی را در این زمینه حل کنیم. احصا انجام دادن.

تولید دام در شمال خراسان را کاوش کنید

طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی منطقه کررا در شمال ، 21.2 میلیون دام شامل گوسفند و بز ، 79000 دام سنگین از جمله گاو و گوساله ، 2400 شتر و 1000 اسب وجود دارد که سالانه 221000 راس آن است. 118 تن محصولات مختلف از جمله گوشت قرمز ، مرغ ، شیر ، عسل و تخم مرغ تولید می شود.

بنابراین خراسان شمالی با داشتن 2.5 میلیون دام یکی از مراکز دام کشور است.

البته به دلیل بهبود وضعیت اصلاح نژاد دام های سبک و سنگین محلی در سال های اخیر ، طبق گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی کوه کورای شمالی ، تولید گوشت قرمز در استان به 17196 تن در استان در ابتدای دولت یازدهم افزایش یافته و به 22 رسیده است. . به 1140 تن رسید.

در همین حال ، طبق اعلام اداره دامپزشکی خراسان شمالی ، در نیمه اول سال جاری ، 8 کشتارگاه در این استان 3538 راس گاو و 3512 راس تحت نظارت بهداشتی ذبح کرده و 1721 تن گوشت قرمز برداشت شده است. بودن.

دام هایی که استان را به حدی که ما نمی دانیم ترک می کنند!

با این حال ، در همان دوره ، آمار دیگری در مورد رواناب گاوهای زنده از کوههای کررا در شمال منتشر شد که نشان می دهد تولید و پردازش گوشت محلی بالا است.

ابراهیم تقوایی مقدم ، رئیس قرنطینه اداره دامپزشکی خوره شمالی ، با اشاره به صدور مجوز دسترسی دام در این ایالت ، حمل و نقل 2878 راس دام و گوساله از اوایل سال جاری تا پایان سپتامبر 198681 را آشکار کرد. مجوزهای بهداشتی گوسفندان و قرنطینه برای گوسفندان و بزهای زنده صادر شده است.

با فرض ترک همان مقدار گاو سبک در نیمه دوم فرار ، حدود 400،000 دام در سال از استان خارج می شوند ، اما آماری وجود دارد که با آمار ارائه شده توسط مقامات تفاوت چشمگیری دارد.

مهدی شکاری ، مدیر دامپروری سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: “سالانه 700000 دام بیش از نیاز محلی به سایر استانها منتقل و برای ذبح تهیه می شود.”

وی در مورد قاچاق دام گفت: “بیشتر قاچاق دام کشور در مرز غربی انجام می شود و دام های دریاچه شمالی راشان قاچاق نیست ، اما برخی از دام های منتقل شده به سایر استان ها ممکن است به خارج از کشور قاچاق شود”. .

روشن می شود که آمار دقیق تعداد گاوهایی که از این طریق از استان خارج می شوند در دست مقامات نیست. این موضوع باید در کنار سخنان محمد وحیدی ، نماینده مردم بجنورد در شورای اسلامی قرار گیرد. وی گفت: روزانه 3 هزار دام از شمال خراسان صادر می شود و هیچ فرآوری در این منطقه انجام نمی شود.

به گفته این قانونگذار ، میزان خروج دام از این استان بیش از آمارهای ضد و نقیض مقامات مربوطه است و به بیش از یک میلیون نفر در سال می رسد.

کشف محدود دامهایی که در کوه کورای شمالی قاچاق شده اند!

حال باید از مقامات بپرسیم که چه ارتباطی بین رواناب محلی کنترل نشده محلی و قیمت گوشت قرمز در کوههای کررا در شمال وجود دارد. ناظران در منطقه نظارتی کجا هستند و دلیل جلوگیری از خروج دام از استان این است که آمارها نشان می دهد بیش از نیمی از دام های استان به طور غیرقانونی از استان عبور می کنند.

البته برخی قاچاق های دام در این بین توقیف می شود. در همین راستا ، رئیس ایستگاه قرنطینه ، راسان سو از بوخو ، گفت: امسال 1،219 راس دام غیرقانونی سبک و 117 راس دام سبک قاچاق شناسایی و ضبط شد.

با مقایسه اعداد می توان دریافت که میزان کشف دام قاچاق در استان با مایل های واقعی فاصله زیادی دارد. 40 کوفته دام از کجا تخلیه و 1200 راس کجا مصادره شد؟

پردازش ضعیف دلیل دیگری برای ترک گاو از ایالت است.

اما گاهی اوقات کشاورزان نباید فراموش کنند که مجبورند دام های خود را به دلالان بفروشند. دلالانی که دام ارزان خریداری می کنند و منتظر فروش گران قیمت خود در مناطق دیگر هستند ، در حالی که کشاورزان هیچ مزیت خاصی نخواهند داشت.

یکی از دلایل عمده فروش و ترک دام در خراسان شمالی را می توان کمبود زیرساخت های محلی پردازش گوشت دانست. خراسان شمالی نه تنها از نظر کارخانه های فرآوری بسیار ضعیف بود ، بلکه در ذبح دام های لازم نیز مشکل داشت.

در مجموع 93 واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی کوههای کورای شمالی وجود دارد که 50٪ آنها اکنون فعال ، 25٪ نیمه فعال و 25٪ راکد هستند.

از این تعداد تنها 12 محصول لبنی ، 9 مورد خوراک دام و طیور و 4 مورد کشتارگاه صنعتی دام و طیور است. 50٪ فعالیت و 25٪ باقی مانده نیمه فعال است منهای کشتارگاه های طیور درصد کمی از کارخانه های فرآوری گوشت و لبنیات در این ایالت وجود دارد.

با این وجود چندین مقام به طور مکرر به این موضوع اشاره کرده اند و تاکنون هیچکس اقدامی نکرده است. به عنوان مثال ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی چندین بار گفت: “متاسفانه بیشتر محصولات اصلی منطقه به صورت خام فروخته می شود. برای افزایش ارزش افزوده ، ما نیاز به توسعه صنایع تبدیلی و تکمیل ، صنایع بسته بندی و تولید زنجیره تولید داریم.”

یوسفی افزود: استان خراسان شمالی از نظر صنایع تبدیلی و تکمیلی دامداری بسیار ضعیف است و فقط یک کشتارگاه صنعتی با ظرفیت 13 هزار و 500 تن در استان وجود دارد.

با اقدام جهادی سودآورتر است

با این حال ، در این بازار آشفته ، که بسیاری از دامداران به روش های سنتی خود ادامه می دهند ، که منجر به کاهش سود و سودآوری یا فقدان صنعتی می شود که بتواند محصولات را برای ایجاد ارزش افزوده پردازش کند ، برخی اقدامات محلی علاقه را برانگیخته است. شما باید دام اضافه کنید.

برای این کار با محسن پولادی ، کارشناس اشتغال روستایی در مرکز توسعه خراسان شمالی صحبت کردم.

وی اظهار نظر كرد و به عمل پرورش دام در برخی از روستاهای محلی افزود. کوه شمال کورا یکی از اولین مناطقی بود که به مشکل پرورش دام سبک وارد شد و به دلیل کارآیی و تولید عالی به عنوان خلبان ملی انتخاب شد.

پولادی در ادامه گفت: “در این پروژه ، با تأمین سرمایه در گردش طی دو سال و تأمین نژادهای تولید مثل برای تولید مثل و همگام سازی زایمان ، کشاورزان از شرایط موجود بهره قابل توجهی می برند و دام های با ارزش تری را به بازار می فرستند.” به عنوان مثال ، در این طرح ، دامداران شاهد افزایش بازده تولید گوسفند از 60٪ معمول به 70٪ و از 110٪ به 150٪ بوده اند.

این متخصص گفت: “با توجه به افزایش چشمگیر محصولات و محصولات مانند نوع ژنتیکی این گاوها و قیمت پنج تا شش برابر قیمت گاوهای تولید مثل ، به همراه گوشت اکثر گاوها ، مزایای خوبی برای کشاورزان در حالی که هزینه را جبران می کنند ، دارد. در برخی از شهرهای شهرستان بجنورد ، استقبال از دامداران محلی همراه بود.

خوراک دام وارداتی تحت مطالعه

با این وجود هزینه های بالای ورودی و تغذیه یکی از مشکلات کشاورزان منطقه است. در همین زمینه ، پولادی همچنین گفت: “مجموعه های علمی که در این پروژه با آنها کار می کنیم بدنبال ترکیبی از محصولات داخلی هستند که می تواند به عنوان جایگزینی برای ورودی های وارداتی مورد استفاده در موادی مانند پودر هسته خرما و سایر ترکیبات تاکنون استفاده شود.” آنها می توانند با کشف اینكه می توانند قسمت زیادی از نهاده های وارداتی را از نظر مواد مغذی جایگزین كنند یا حتی جایگزین كامل كنند ، در هزینه های كشاورزان صرفه جویی كنند.

عزیمت دام از استان ها ، کمبود کارخانه فرآوری ، افزایش قیمت نهاده های دامی و پرورش سنتی و غیر علمی دام سبک و سنگین از مهمترین موضوعات بخش دام در شمال کورا است.

باید تأکید کرد که این مشکلات ، که با تدابیر ویژه قابل حل است ، مستلزم عزم جدی مسئولان است و با بیان مشکل از طریق مقامات دولتی و ارائه آمار گاو زنده از جاده ، این مشکل حل نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا