عمومی

ناشنیده‌هایی درباره اسطوره مینیاتور ایران

از همان لحظه ای که چشم هایم را باز کردم ، نقش و نگارهای فرش دستباف در ایران را دیدم و فهمیدم که روح و روان او با آن الگوها و رنگ ها ارتباط دارد. اولین نمونه ای که از استاد نقاشی خود آموخت نقاشی آهو بود. وقتی به خانه رسید ، 200 طرح گوزن را با شور و علاقه طراحی کرد.

به گزارش گزارشگر یک ، “خراسان” نیز نوشت: اگرچه فرزند یک تاجر مشهور فرش بود ، اما می خواست استاد و مرید استاد خود شود. دستان خود را برای یک استاد رنگ بمالید و اکنون با استفاده از همان دست از سحر و جادو برای ایجاد طرح های اصلی استفاده کنید. تولد 91 سالگی شما استاد فرشچیان مبارک باد.

ترجیح هنر برای سیاست

پروفسور محمود فرشچیان در مصاحبه ای که از تلویزیون نسیم در برنامه “هزاردستان” در اکتبر 1999 پخش شد ، گفت که او پیشنهاد وزارت فرهنگ را در اوایل انقلاب پذیرفته است و ترجیح می دهد در دنیای هنر بماند. وارد سیاست شوید. فرشچیان دریچه ای جدید به هنر اسلامی – ایرانی گشود و در سال 2004 پیشنهاد داد که فرهنگستان هنر دانشگاه هنر اسلامی – ایرانی فرشچیان را در شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس کند. یکی از اهداف این دانشگاه تبدیل شدن به یک مرکز آموزش علوم برای هنرهای سنتی ایران اسلامی است که در 21 اکتبر 2009 برای ارائه هنرهای سنتی (نقاشی) ، هنرهای صنعتی (صنایع دستی و فرش) و معماری افتتاح شد.

هنر برای دین و ادبیات

نخل طلای ایتالیا ، مدال طلای جشنواره بین المللی هنرهای آمریکایی ، هنر درجه یک ایران و تصویر ماندگار سال 1380 ، فقط یکی از جوایز و افتخارات استاد محمود فرشچیان در ایران و جهان است. . بیشتر ایرانیانی که نام محمود فرشچیان را می شنیدند دو شاهکار را به یاد داشتند: “نگهبان گوزن” و “عصر عاشورا” ، اما فرشچیان از هنر خود در کنار دین برای خدمات ادبی باستانی این سرزمین استفاده کرد. او شاهنامه را از فردوسی ، دیوان را از حافظ و رباعیات را از خیام دید. نقاشی “شمس و مولانا” نیز با الهام از شعر مولانا ساخته شده و هم اکنون در موزه کاخ سعدآباد تهران نگهداری می شود. مالک در مورد این تصویر گفت: “وقتی این تصویر را ساختم از شعر الهام گرفتم.” من از انسان خود احساس شیطان و کسالت می کنم و بی حوصله هستم. “من سعی کردم از رنگهایی استفاده کنم که بیانگر حالت معنوی مولوی و جذابیت مولانا باشد. به خوبی در آفتاب قرار می گیرد و” به من نشان می دهد “.

به صدای درونی خود گوش فرا دهید

شما نمی توانید “عصر عاشورا” را ببینید و نمی لرزید. به قول سعدی ، “آنچه از روح بیرون می آید ، ناگزیر در قلب خواهد نشست.” استاد فرشچیان به معنای واقعی کلمه این قطعه را با تمام وجود ترسیم کرده و ناگفته نماند که چنین قطعه ای همیشه حرف هایی برای گفتن دارد و خود یک مکان مقدس مستقل است.

فرشچیان گفت که او در روز عاشورا در سن 44 سالگی بدون هیچ گونه فکر قبلی درباره “عصر عاشورا” نقاشی کشیده است. وی همچنین با بیان اینکه طراحی حرم امام رضا (ع) بدون طراحی و برنامه ریزی قبلی طراحی شده است ، افزود: وی بدون سابقه طراحی حرم ، تنها یک حس درونی را در خود مجسم می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا