اقتصادی

جدیدالورودهای بورسی چگونه مدیریت می‌شوند؟

اقتصاددانان و کارشناسان بازار سرمایه نظرات مختلفی در مورد نقش صندوق های ETF در کنترل رفتار عاطفی نهاده های جدید بازار سرمایه دارند. برخی معتقدند این صندوق ها متعلق به سرمایه گذاران نیست و رفتارهای عاطفی را تشویق می کنند ، اما کارشناسانی که معتقدند ETF می تواند برخی از پیچیدگی ها را برطرف کرده و روند سرمایه گذاری در بورس را ساده تر کند ، ممکن است در بازار سرمایه ملتهب فعلی قرار بگیرند. می توان. با جذب سرمایه گذارانی که متخصص نیستند ، بازار را تثبیت کنید.

به گزارش گزارشگر یک ، بازار سرمایه در ماههای اخیر تعداد زیادی از سهامداران جدید را به خود جذب کرده است که این نگرانی در مورد رفتار عاطفی استارت‌آپهای بازار بدون شروع استارت (به اصطلاح کدهای اولیه) در رابطه با نوسانات بازار است که باعث اختلال در رفتار بازار می شود. و باعث شده ایجاد کردن. در این شرایط دولت برای تأمین بخشی از دارایی های خود قصد دارد صندوق ETF را در بورس کالا تأسیس کند و پیش بینی می شود هدف اصلی این صندوق نوآوری در بازارهای سرمایه باشد.

ETF تعلق ندارد

علی اصغر سعیدی ، اقتصاددان در گفت و گو با گزارشگر یک ، از رفتار غیر متعارف کد اصلی بورس کالا و این واقعیت که فعالان انبوه می توانند صندوق ها و بازارها را مختل کنند ابراز نگرانی کرد. ETF ها یک عنصر هویت ندارند و توانایی ایجاد حس تعلق در ذهن سهامداران را ندارند که می تواند به رفتار عاطفی سرمایه گذاران کمک کند.

وی افزود: “نگرانی هایی وجود دارد مبنی بر اینکه تعداد زیادی از سرمایه گذاران بدون تجربه در صندوق های ETF که وارد بورس سهام می شوند ، می توانند خطر بازتاب را به خطر اندازند و بازار سرمایه را تهدید کنند.” این بدان معناست که مردم کنترل نشده مسائل را با پاسخگویی بیشتر نسبت به متخصصان به پدیده های حرفه ای پیچیده می کنند. به عنوان مثال ، شایعات یا حوادث ناچیز می تواند باعث شود تعداد زیادی از بازاریان انبوه سهام را بفروشند و آنها را به بازارهای ارز تبدیل کنند ، در این صورت ممکن است بازار سهام و اقتصاد ملی رنج بکشند. با این حال ، کارشناسان بازار سرمایه از پدیده روانشناختی بیشتر آگاه هستند.

اکونومیست توضیح داد که ETF ها نمی توانند سرمایه اجتماعی با خود ایجاد کنند. “این صندوق ها سرمایه اجتماعی با خود ایجاد می کنند و در ذهن سرمایه گذاران نیستند” بسیاری از شرکت ها با هویت ایجاد شده برای خودشان به سهامداران این امکان را می دهند تا از نظر عاطفی با آنها ارتباط برقرار کنند ، اما این وجوه از نظر ماهیت این هویت ها را ندارند. . کمبود علاقه به صندوق خطر تأثیرگذاری بر سهم بازار را افزایش می دهد.

نقش ETF در ثبات بازار سرمایه

علیرضا سیری ، کارشناس بازار سرمایه در توضیح گزارشگر یک اظهار داشت: ETFs با جذب برخی از سرمایه گذاران غیرحرفه برای از بین بردن برخی از پیچیدگی ها و ساده کردن روند سرمایه گذاری بازار سهام می تواند به ثبات بازار کمک کند. : کلید جلوگیری از خطر فعالان انبوه و هیجان بازار نقش بازاریاب صندوق است. بازاریابان موظفند برای جلوگیری از افزایش یا کاهش قیمت ، سهام خود را به هر قیمتی بدون نقض قیمت سهام صندوق خریداری و بفروشند.

وی همچنین افزود: برای اولین صندوق کارگزاری مالی با سرمایه 23 میلیارد تومان ، بازاریابی برای 2 میلیارد تومان سرمایه یا حدود 9 درصد از کل سرمایه در نظر گرفته شده است. به نظر می رسد مشکل رفتار عاطفی پیش بینی و برطرف شده است.

اکبر حامدی دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز با تأکید بر اینکه صندوق های ETF نیازی به ایجاد اعتماد در بین سرمایه گذاران ندارد ، به گزارشگر یک گفت: “وفاداری و وفاداری به سرمایه گذار هنگامی که یک سرمایه گذار حرفه ای در بورس کالا و زمان و انرژی هستید کار می کند.” پول زیادی برای خرید و فروش سهام در بازار خرج می شود. با این حال ، این وفاداری تحقیق ، وقت و انرژی کافی برای کار حرفه ای در بازار سرمایه ندارد ، اما برای کسانی که می خواهند در این بازار مشارکت کنند معنی ندارد. این گروه ترجیح می دهند سرمایه ای را در صندوق های کم خطر مانند ETF جمع کنند.

وی معتقد است که تشکیل صندوق های ETF یکی از اقتصادی ترین تصمیمات دولت در 20 سال گذشته است.

براساس این گزارش ، وزارت اقتصاد و دارایی مهلت خرید صندوق های ETF را تا نیمه شب امشب تمدید کرده است. حداکثر میزان کسب اولین واحد صندوق واسطه مالی برای هر ایران 2 میلیون تومان و حداقل 10،000 تومان است و مردم می توانند با خرید سهام شرکتهای دولتی از تخفیف بیش از 30٪ این واحد صندوق برخوردار شوند. سود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا