عمومی

آنچه بر آموزش و پرورش گذشت

شیوع ویروس کرونا در اواخر سال 1398 ، در اوایل سال 99 به اوج خود رسید و مدرسه تعطیل شد. ما با شرایطی روبرو شدیم که در ایران و سایر کشورها تجربه ای نداریم. مسیری که آموزش و پرورش هر روز برای رسیدن به هدف نهایی خود دنبال می کند ، ناگهان مسدود می شود. در روزهای آغازین اپیدمی تاج ، درک صریح و مبهمی از وضعیت وجود نداشت. ابهام ناشناخته و ایده دوام تاج بیش از یک سال دشوار و تا حدودی شرم آور بود.

در زمینه ارتباطات ، که عنصر اصلی آموزش است ، یعنی در محیط آموزشی ، دانش آموزان و معلمان از هم جدا می شوند. ما باید راهی جدید برای ارتباط آموزشی بین معلمان و دانش آموزان ایجاد کنیم. برقراری ارتباط منظم آموزشی بین نزدیک به 1 میلیون معلم و بیش از 15 میلیون دانش آموز در منطقه پراکنده از نظر جغرافیایی ایران بزرگ ، تجربه جدید و بسیار پیچیده ای در زمینه تحریم دانش آموزان از مدرسه بوده است. این ارتباط در شرایط قبل از عرف و با کمک 150،000 واحد آموزشی برقرار شد و با ممنوعیت حضور دانش آموزان در مدرسه ما مجبور شدیم راه ایمن دیگری پیدا کنیم. فرصتی برای آزمایش و ارزیابی مسیرهای دیگر وجود نداشت و در عین حال آنها مجبور بودند مسیرهای جدید را شناسایی کرده و آن مسیرها را طی کنند.

“آموزش هرگز متوقف نمی شود” اولین و مهمترین استراتژی ما در زمینه کرونا بود. در اولین گام ، ما از تجربیات فصل اوج خود استفاده کرده و به آموزش تلویزیون روی آوردیم. با همکاری مسئولانه و جهادی صدا و سیما ، مدرسه تلویزیون ایران را با همان تعطیلی مدارس ملی راه اندازی کردیم. به تدریج و در مدت زمان کوتاهی ، 4 کانال تلویزیونی فعال بودند که بیش از 40 کلاس در روز را به نمایش می گذاشتند. به دلیل شبکه تلویزیونی گسترده ، مدارس تلویزیونی رایج ترین فرصت آموزشی در دسترس اکثریت قریب به اتفاق دانش آموزان در سراسر کشور بوده اند. برای درک مقیاس و اهمیت ارائه این مقدار خدمات آموزشی در مدت زمان کوتاه ، یک متخصص تولید تلویزیون باید نظر دهد. در حالی که تلویزیون دری مهم را گشوده است ، ارتباطات یک طرفه ، کاهش نقش معلم به عنوان پایه اصلی آموزش ، عدم اطمینان در یادگیری دانش آموزان و عدم پاسخ به س questionsالات و ابهامات ، نیاز به اقدامی دیگر را نشان می دهد. مهمترین اصل در آموزش این است که معلمان مسئول آموزش دانش آموزان هستند. ما باید با تمرکز روی معلم به او کمک کنیم تا این نقش مهم و بسیار دشوار را بازی کند. اقداماتی که نقش معلم را در آموزش از بین می برد یا تضعیف می کند ، دارای کاستی های جدی است.


ما معلمان را تشویق کردیم که شعار “تعطیلات تعطیل نیست” را دنبال کنند ، و به عنوان گزارش های مختلفی که در رسانه های جمعی منتشر شد ، معلمان آموزش دانش آموزان را به روش های مختلف با تعالی خلاقیت و مسئولیت مثال زدنی دنبال کردند. تلاش های مثال زدنی برای معلمانی که تازه وارد فضای مجازی شده اند ، تدریس در تخت های بیمارستان ، استفاده از دیوارهای یخچال ، برنامه ریزی درسی در ماشین و جدید بودن فضای مجازی نمونه هایی از نقش معلمان در کرونا بود.

در صورت عدم وجود یک بستر یکپارچه ، ایمن و آسان برای ارائه خدمات آموزشی در اینترنت ، به عنوان یک راه حل انحصاری برای ارتباط معلم و دانش آموز در این شرایط شناخته شده است. هر واحد یا معلم با انتخاب اتصال به اینترنت ارتباط برقرار می کند. دانش آموزان انجام دادند. در این شرایط ، علاوه بر اصالت بستر انتخاب شده برای خدمات آموزشی و خدمات آموزشی ، آموزش و پرورش ، مانند شخصی که مسئول ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان در سراسر کشور است ، از این شیوه های تعامل آگاهی نداشته و نمی تواند دسترسی را تضمین کند. خدمات آموزشی برای همه دانش آموزان است. این محتوای غیر آموزشی متنوعی را ارائه می دهد ، و گاه نیاز به ایجاد یک بستر یکپارچه ، ایمن و منحصر به فرد برای ارائه خدمات آموزشی را نشان داده است.


مجموعه این ملاحظات آموزش Shad System را به عنوان بستری مستقل برای ارائه آموزش ایجاد کرده است. من در مورد سیستم شاد به عنوان فرصتی جداگانه برای خوانندگان روزنامه های ایران خواهم نوشت. در اینجا ذکر این نکته کافی است که شاد بزرگترین بستر آموزش تعاملی در ایالات متحده است و در حال حاضر برای بیش از 10 میلیون دانش آموز کلاس و محل آموزش است. برخی از نگرانی های موجود در مورد پایان نگرفتن آموزش با شروع خوشحال برطرف شده است. با این حال ، برخی از دانش آموزان قادر به استفاده از آموزش الکترونیکی نبودند زیرا آنها در مناطقی زندگی می کردند که خدمات اینترنتی ندارند یا تجهیزات کافی ندارند. یکی از اصول و استراتژی های جدی ما در این شرایط مقابله با این واقعیت بود که عدم توانایی دسترسی به اینترنت یا کمبود ابزار هوشمند به معنای محرومیت از تحصیل نیست. هر ابزاری که در نظر گرفته شد در واقع فرصتی برای معلمان بود تا بتوانند نقش خود را بهتر انجام دهند. در هر صورت ، معلمان و مدارس وظیفه دارند آموزش را برای همه دانش آموزان در دسترس قرار دهند و حتی مدیران دانش آموزانی را که سال گذشته در مدرسه ثبت نام نکرده اند و دسترسی به آموزش را پیگیری می کنند. برای دستیابی به این مهم ، علاوه بر ارائه خدمات آموزشی در بستر شاد ، آموزش تلویزیونی ، ایجاد و عرضه بسته های آموزشی خودآموز در دستور كار همه حوزه های آموزشی قرار گرفته است. گروهی از کارشناسان برجسته تدریس و استادان دانشجویی در دانشگاه فرهنگیان در هر ایالت شروع به ایجاد محتوای آموزشی کردند و این مطالب را در اختیار دانشجویانی قرار دادند که از طریق تدریس رهبران یا معلمین نمی توانند به سایر روش های تدریس دسترسی داشته باشند.

شبکه ارتباطی بین مدیر منطقه مدرسه و مدیر و ستاد تقویت شده است تا به آنها کمک کند تا از شرایط سخت جان سالم به در ببرند. ما هر هفته در مورد این موضوع با دهیاران مدارس صحبت می کردیم و در یک جامعه مجازی از مدیران شرکت می کردیم تا درباره این نگرانی ها صحبت کنیم. ما منطقه مدرسه را قادر ساخته ایم تا با مدیران ، مدیران و معلمان ، و معلمان و دانش آموزان ارتباط برقرار کند. آموزش مجموعه ای گسترده با مخاطبان متنوع و گسترده است. این خدمات آموزشی را به بیش از 15.5 میلیون دانش آموز ارائه می دهد. نزدیک به 1 میلیون معلم ، مدیر و مسئولان مدارس این خدمات را در بیش از 110 هزار مدرسه و 550 هزار کلاس ارائه می دهند. در قلب تمام اقدامات و برنامه ها ، مدرسه ای مبتنی بر حضور دانش آموز است و برای رسیدن به آموزش موثر ، ارتباط نزدیکی بین معلم و دانش آموز و مدرسه وجود دارد.


پس از اخراج ناگهانی از مدرسه ، این شبکه عظیم انسان از کار باتجربه برای کار در یک توالی خاص با چالش جدی مواجه شد و عناصر اتصال دهنده یکدیگر از بین رفتند. سازماندهی مخاطبان گسترده و متنوع به روشی که چارچوب و نظم آموزش را حفظ کند ، مهمترین دستاورد ما در یک سال گذشته است. سال گذشته به لطف تلاش و پشتکار معلمان و کارکنان در سیستم آموزشی ، قدرت یادگیری سیستم آموزشی افزایش یافته است. در تعلیم و تربیت فرزندان منطقه ، صحنه ای ناگشوده درباره دلسوزی و مسئولیت جامعه فرهنگی ملی ایجاد شده است. در برابر تهدید تاج ، ما توانستیم اتصال شبکه خود را به سطح رضایت بخشی برسانیم. در مقاله دیگری ، این فرصت عظیم و اهمیت آن را برای شکل گیری شبکه های ارتباطی انسانی شرح خواهم داد. به طور خلاصه ، با ایجاد یک شبکه ارتباطی گسترده در یک زمینه شاد ، امروز ما قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر در سریعترین زمان ممکن با هر عنصر از این مجموعه ، از شبان تا دانش آموزان ، در همه سطوح هستیم. اکنون آموزش می تواند وضعیت تحصیلات کلیه دانش آموزان را رصد کند.


سیستم Shad به طور مداوم توسعه یافته و قابلیت های آن برای افزایش دسترسی و کیفیت خدمات آموزشی گسترش یافته است. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به طور فعال درگیر تکمیل پوشش جغرافیایی اینترنت شده است ، تعداد زیادی از اهدا کنندگان واقعی و قانونی برای حمایت از دانش آموزانی که به ابزارهای هوشمند دسترسی ندارند ، آمده اند و این مشارکت اختصاصی و عمومی در حال گسترش است. .

می خواهم به این نکته اشاره کنم که ، در پایان سخنرانی ، با وجود همه توانایی ها و امکانات ذکر شده ، جایگزین آموزش حضوری این است که فکر می کنم هیچ آموزشی وجود ندارد. مطالعات متعدد نشان داده است که اگر زیرساخت های دسترسی به آموزش الکترونیکی تا حد ممکن فراهم شود و معلمان و دانش آموزان از ابزارها و مهارت های لازم برای انتقال و دریافت آموزش برخوردار باشند ، حداکثر کارایی آموزش از راه دور 50٪ است.

در حالی که آموزش آماده ادامه تحصیل در کرونا است و هر روز در حال تقویت و توسعه زیرساخت ها و توانایی ها است ، امیدواریم که با ادامه روند کاهش شیوع کرونا ، آموزش های حضوری در اسرع وقت برقرار شود. اولویت بیماری و واکسیناسیون معلمان و دانش آموزان. ایجاد آموزش حضوری سریعتر ، حتی برای مدت زمان محدود ، یک روز در هفته ، برای سیستم آموزش ملی و آینده آموزشی دانش آموزان است.


* وزیر آموزش و پرورش

شنبه 4 آوریل 1400 در روزنامه ایران منتشر شد

دکمه بازگشت به بالا