فرهنگی

تعرض به حریم بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

یک ساختمان شش طبقه جلوی قبر جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی را می گرفت. اکنون پرونده به دادگاه منتقل شده و تقاضای تخریب طبقه دوم ساختمان شده است.

علیار عاصمی زاده – شورای رابیس هماهنگ کننده NGO ها برای میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی – شخصی که خبر را به گزارشگر یک رسانده می گوید: حریم خصوصی محوطه سازی مجتمع جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی توسط ساختمانی مجاز از شهرداری اردبیل نقض شده است. به عنوان یک میراث جهانی یونسکو ، ما حتی نمی توانیم از منظره میراث جهانی محافظت کنیم.

او می گوید: اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل اقدامات قانونی را برای جلوگیری از ادامه ساخت بنا انجام داده است. البته ما در مورد این تخلفات از ادارات حرفه ای و مجری پیگیری خواهیم کرد. دولت محلی دقیقاً سه روز پس از صدور مجوز از طرف اداره میراث فرهنگی ، نامه استعلام را ارسال و به تعلیق ساختمانی تا زمان پاسخ به پاسخ استعلام ، پروانه ساخت صادر كرد.

علیرضا پوستی – عضو شورای شهر اردبیل شیخ صفی الدین اردبیلی در مورد نقض منظر در مجتمع جهانی به گزارشگر یک گفت ، “این شهر مجوز ساخت را صادر کرده و از آن زمان اعلام کرده است که باید از وزارت میراث ، گردشگری و صنایع دستی اردبیل تحقیق شود.” به طور کلی ، نقض حریم خصوصی درجه یک خصوصی اجازه هیچ ساختمانی را نمی دهد ، اما در این پروژه ، چنین تعرضی به حریم خصوصی اتفاق نیفتاده است و مسئله ای را به عنوان حمله به حریم خصوصی منظره ایجاد می کند.

وی افزود: “پس از پیگیری های قانونی اداره میراث فرهنگی اردبیل ، ساخت این ساختمان شش طبقه با تصمیم دادگاه متوقف شد ، اما در نهایت پس از بررسی و رای دادگاه از سر گرفته شد.”

وی از تخلف شهرداری در تهاجم به حریم خصوصی این اثر جهانی و پیگیری های شورای شهر اردبیل صحبت می کند: آنچه در نامه است را مستند کنید. هیچ تخلفی انجام نشده است البته منظره مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی باید ارتفاع ساختمان را در نظر می گرفت و زودتر مورد بررسی قرار می داد ، زیرا قانون ساخت بیش از چهار طبقه را مجاز نمی داند. . دولت های محلی باید تمرکز می کردند. از طرف دیگر ، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری باید با حساسیت و سرعت بیشتری پاسخ می داد تا جلوی پیشرفت این کار را بگیرد.

“ما باید به دستور دادگاه و قاضی این کار را انجام دهیم. البته شورای شهر نیز به آن رسیدگی می کند ، اما اگر تخریب دو طبقه آخر این ساختمان درخواست شود ، باید به دستور دادگاه انجام شود. ، “فوستی گفت.

این عضو شورای شهر اردبیل معتقد است: در مورد این ساختمان شش طبقه که توسط کمیسیون ماده 5 اردبیل مطرح شده است ، شهرداری و اداره میراث فرهنگی و گردشگری هر دو از کار افتاده اند و مسئولیت آن را بر عهده دارند زیرا این کمیسیون نماینده میراث فرهنگی دارد.

ولی مهدی حیدریوند – رئیس جدید بانک اطلاعات جهانی شیخ صفیع الدین اردبیلی برخلاف گفته های آنها ، یکی از پیروان پرونده به گزارشگر یک گفت که تخلف این پرونده توسط شهرداری کاملاً مشخص شده است و باید دو طبقه از شش طبقه ساختمان تخریب شود که این باعث نقض منظره مجموعه جهانی می شود.

وی داستان را به شرح زیر شرح می دهد: در اول ماه مه 1999 ، موضوع ساخت این ساختمان مسکونی توسط کمیته ماده 5 قانون شهرداری مطرح شد و با توجه به حضور نمایندگان میراث فرهنگی در جلسه ، شهرداری موارد زیر را درخواست کرد: با اداره میراث فرهنگی تماس بگیرید. در اول ماه مه 1999 ، کمیته ماده 5 مجدداً تشکیل شد و تصمیم نهایی درباره لزوم تحقیق به تصویب رسید. در تاریخ 13 و 17 ژوئن 2016 ، دولت های محلی در دو نامه جداگانه استعلامات خود را به اداره میراث فرهنگی ارسال کردند. در 15 خرداد 99 و دوم مرداد 99 ، شهرداری با دو نامه پاسخ خواهد داد.

او افزود: در نامه ای به تاریخ 6 ژوئن 1999 ، مقامات شهری به شهر توصیه کردند تا قبل از بررسی منظره این مجموعه جهانی صبر کند. برای پاسخ باید یک یا دو ماه صبر می کردیم ، اما این شهر بدون انتظار برای تحقیق در 9 ژوئیه ، دقیقاً سه روز پس از نامه اول ، 99 پروانه ساخت صادر می کند. اینگونه نیست که شهرداری ها ابتدا پروانه صادر کنند و سپس به میراث فرهنگی خود پی ببرند و دیر اقدام کنند. این گفته درست نیست در این حالت تخلف شهرداری بسیار مشهود است.

حیدری بند می گوید: “پس از گرفتن پروانه ساخت از شهر ، اداره حفاظت از میراث فرهنگی همچنین متوجه اضافه شدن طبقات 5 و 6 به این ساختمان شد.” در دو نامه دیگر در تاریخ 21 و 25 مه 1400 به شهرداری اردبیل ، اداره میراث فرهنگی و جهانگردی گفت كه برخلاف قوانین ، این ساختمان در طبقه ششم منظره شیخ صفی الدین در حال ساخت است. . باید جلوی اردبیلی را گرفت. طبق دستور دادگاه ساخت و ساز به مدت دو ماه به حالت تعلیق درآمد ، اما دادگاه ساخت و ساز را از سر گرفت. پس از اقدامات قانونی ، ساخت و ساز در طبقه 5 و 6 ادامه پیدا نکرد و ساختمان در این منطقه متوقف شد.

او می گوید: آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی یک اثر جهانی است و فقط متعلق به اردبیل یا ایرانیان نبود ، اما اکنون منظره گنبد “الله” زیر سوال رفته است. تنها مانع این مقبره ساختمان شش طبقه است که دقیقاً از حیاط باغ دیده می شود. این سرانجام درست مانند اتفاقی که چند سال پیش در برج جهانی افتاد ، در چندین طبقه تخریب شد. درخواست سریع و جدی ما تخریب دو طبقه آخر این ساختمان طبق قوانین است.

شیخ صفی الدین اردبیلی ، مدیر جدید میراث جهانی ، پیگیری قانونی این تخلف از قانون را برجسته کرده و می گوید: و اکنون ، دادگاه سوم برگزار شده است و تخریب طبقه دوم ساختمانی که سوالاتی را در مورد هزینه تخریب و مسئولیت آن و همچنین میراث جهانی یونسکو ایجاد می کند ، به جلو رانده می شود.

میراث جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی ، مقبره شاه اسماعیل و شیخ صفی الدین ، ​​به دلیل ارزش آن در سی و چهارمین نشست یونسکو در برزیل در سال 2010 در فهرست میراث جهانی ثبت شد. .

* اسناد و ارتباطات این گزارش در اختیار گزارشگر یک است و از آن محافظت می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا